Onlinemarketing blog

Az Onlinemarketing blogon a hazai és külföldi online marketing hírekből, információkból merítek. Ha érdekeset látok, hallok, olvasok, arról elmondom a véleményem. Néha pedig csak leírom, amit szerintem érdemes tudni az internetes, online, digitális marketingről.

Berényi Konrád, tanácsadó

Levél a blognak

Legfrissebbek

Nincs megjeleníthető elem

Fontos dolgok


etarget

Nomen Est Omen

A Konrád férfinév a német Kuonrat névből származik. Elemeinek jelentése: merész és tanács.
Forrás

A Cég

Az Onlinemarketing blogot az Onlinemarketing.hu Kft., mint online marketing és kommunikációs ügynökség vezető tanácsadója és ügyvezetője írja.

Onlinemarketing.hu Kft.

 

Fontos dolgok

Add to Google

Add to Netvibes

Twitteren. Vigyázat, mély víz!

Hirdetések

Közösségi média alkalmazás partnerünk a
pagerider-logo_1.png




Virágcseppek - Bach virágterápia tanácsadás

Utolsó kommentek

  • Konrad: Itthon én elsősorban Koren Balázsnál láttam ezt a témát: kobak.org/blog/ (2023.10.25. 19:37) Tanulj dolgozni az MI-vel
  • pcmentor: Tudsz esetleg ajánlani olyan blogot, videósorozatot, ahol ezt meg lehet tanulni? (2023.10.24. 23:33) Tanulj dolgozni az MI-vel
  • Aztapaszta: Mindig nagy izgalommal vártam a podcast adását a Meti Heteor-t. Nagyon fog hiányozni. (2023.09.05. 06:45) Jó utat, Kelt!
  • Konrad: @Androsz: valójában számos más téma is van viccelni, és pont azért nem jók az általad sorolt témák... (2023.05.02. 18:17) Mivel viccelj?
  • Androsz: Hát, sajnos a legjobb ma semmivel sem viccelni. Valaki biztosan megsértődik rajta, és ma már minde... (2023.05.01. 15:40) Mivel viccelj?
  • Utolsó 20

MUNKA!

Nincs megjeleníthető elem

Tagek

8x80 (3) adatbázis építés hónap (5) adblock (15) adverticum (4) AI (5) ajánló (596) analytics (7) apple (3) arukereso (84) arukereso toplista (72) banner hónap (8) blog (233) blogmarketing (64) blogring (97) business blog (40) céges weboldal (14) e-business (10) ebusiness (108) ekormányzat (3) előadás (25) email marketing (47) érdekes (212) etarget (207) etarget qa (4) etarget tippek (33) etarget toplista (128) facebook (182) fórum (6) gépház (100) gerillamarketing (10) google (119) hiba (113) hírek (36) humor (31) iab (4) index (33) instagram (7) internetes fejlesztések hónap (4) internetes stratégia 2007 (8) internethungary2006 (16) internethungary2007 (6) internethungary2008 (4) internethungary2009 (5) internethungary2010 (6) internet hungary 2011 (3) iwiw (74) jog (31) kampány (398) kérdés (7) kereső (62) keresőmarketing (233) keresomarketing nap 2007 (7) keresomarketing nap 2008 (7) keresomarketing nap 2009 (8) keresomarketing nap 2010 (3) keresomarketing nap 2011 (6) keresomarketing nap 2012 (5) keresőoptimalizálás (51) keresőoptimalizálás tematikus hónap (5) kkvmarketing (9) Klub (19) közösség (251) közösségi média (32) kreatív (140) kutatás (100) látogatottság (28) laza (10) LinkedIn (5) Marketing és környezetvédelem (6) mediahungary (3) mediahungary2010 (4) mesterséges intelligencia (4) minicrm (7) mobil (34) mobil marketing (23) msn (10) oktatás (42) om eloadasok (4) om tanacsadas (3) onlinemarketing (1364) online kutatas 2007 (7) online marketing tippek (366) polblog (57) pr (29) reklamkonferencia eger (6) reklám célzás hónap (6) rss (23) sem (201) seo (50) smo (47) spam (32) startup (9) startup 2008 (4) startup 2009 (4) startup 2012 (5) statisztika (324) stratégia (23) szakcikk (6) szövegírás (45) tabu (5) támogatott bejegyzés (43) tanácsadás (22) tanácsadás hónap (4) tartalom (83) tartalommarketing (4) telefon (3) TikTok (3) turizmus online (5) twitter (13) üzlet (435) üzleti kommunikációs hónap (4) video (117) viral (25) vírusmarketing (30) vlog (4) web2 (142) web22 symposium (7) web2 symposium (17) webáruház (4) weboldal (259) webshop (5) website ergonómia hónap (4) wiki (4) wom (35) www.fenyek.hu (5) yahoo (13) [origo] (15) Címkefelhő

Hirdetési partner


Infinety Online Média és Marketing Kft.

Tel: +36-1-326-0065
E-mail: sales@infinety.hu
Web: infinety.hu
Blog: infinety.blogspot.com

Digitális Gutenberg

Címkék: onlinemarketing üzlet

2010.07.05. hétfő 02:23 Konrad

Az utóbbi néhány hétben többször is felmerült az e-könyv, mint téma. Az e-könyv, amely igazából nem más, mint egy olyan eszköz, amelyen meg tudjuk jelentetni a könyveket. Azokat a könyveket, amiket már a neten keresztül veszünk meg. Az eszköz viszont lehet elvileg bármi: egy számítógép, egy tablet, egy mobil, vagy akár egy speciális olvasó eszköz is. Ezek a speciális olvasó eszközök attól érdekesek, hogy a papírhoz hasonló olvasó felületük van: a szöveg (és ábrák) statikusan jelennek meg, így nem rontják a szemet, és extrém fényviszonyok mellett is olvashatóak.

No de ennyit bárki megtudhat, aki kicsit is érdeklődik a téma után. Sőt, ennél többet is. Ami miatt számomra érdekes a téma, az két dolog. Az egyik "pusztán" piaci kérdés: mi lesz idehaza az e-könyv piacon? A másik viszont elméleti: miért lesz jobb az e-könyv, mint a hagyományos könyv?

A másodikat veszem előre, az az izgalmasabb. Az e-könyv ugyanis elektronikus eszköz révén egy csomó olyan dologra képes, amire a hagyományos könyv nem. Kezdjük mindjárt a jegyzetek készítésével. Tudományos könyvekben, tankönyvekben kifejezetten szokás, hogy jegyzetelünk. Ezek persze a könyv egyes részeihez kapcsolódnak. De hagyományos könyvnél ez megmarad a papíron, és csak az látja, akinél az az adott példány van. Ha az elvész, akkor a jegyzeteknek is annyi. Ezzel szemben az e-könyvben a jegyzeteinket ha elkészíthetjük, akkor azok máris menthetőek. Sőt! Meg is lehet osztani azokat! Vagyis ha megjegyzést teszünk mondjuk a Dan Brown legújabb könyvének magyar kiadásában, hogy miért szar a fordítás, és az adott mondat mennyire magyartalan már (sok ilyen van benne sajnos, egy szégyen az a könyv, nemcsak a történet lapossága, hanem a kiadás minősége miatt is), akkor azt akár úgy is megoszthatjuk majd a jövőben, hogy minden olyan olvasó, akit érdekel láthassa. Persze ez a technikai még nincs itt, de a lehetőség adott.

Vagy megtehetjük azt, hogy a könyv ára egyben 2-3 éves frissítést is tartalmaz. Ha változik a könyv tartalma, akkor azt is megkapjuk. Tipikusan ilyen felhasználás a tankönyvek és szakmai könyvek: a még nem egészen három éves Célzott online reklám című könyvük egyes részei fájdalmasan elavultak. Milyen jó lenne azokat frissíteni minden olvasónál!

Végül kevésbé népszerű, de hasznos megoldás, hogy a könyvekben ezek után frissülő reklám is lehet. Eddig is voltak reklámok a könyvekben, de ezek után azok aktuálisak is lehetnek, vagyis egy könyv sokkal tovább lehet élő reklámhordozó. Nem beszélve arról, hogy ez jelentős mértékben olcsóbbá, ad absurdum ingyenessé is tehet egyes kiadványokat.

És a fentiek még csak a felszín. A technológia ennél biztosan sokkal többre is képes lehet majd az eljövendő években.

Na de térjünk rá egy kicsit a hazai helyzetre. Idehaza ugyanis az e-könyv annyira nem "dübörög". Ennek elsődlegesen két oka van: egyrészt a hazai könyvpiac sajátosságai, másrészt a könyvpiac mérete. Az egyik sajátossága ugyanis a hazai könyvpiacnak az, hogy a legnagyobb kiadók egyben terjesztők is. És míg a kiadóknak akár érdekük is lehet az e-könyv, a terjesztőknek nagyon nem az. Vagyis ahol lehet, ott bizony korlátozzák a lehetséges terjeszkedést. Így aztán a kiadók általános ellenállása mellett ez is fontos szerepet kap: a piacféltés.

A könyvpiac mérete pedig siralmas. Ha leszedjük a felső pár százalékot, a címek (vagyis a könyvek) jelentős része kis példányszámú. Minél kevésbé népszerű a téma (értsd: nem bulvár, nem valami szenvelgő, nem valami felkapott, nem valami ezoizé), annál jobban közelíti a példányszám az ezer db alattit.  A 4-5 ezer eladott példányszám már hatalmas siker. Márpedig ilyen háttérrel el lehet képzelni, mennyi idő alatt jönne vissza egy e-könyv olvasó ára. Annyira még nem olcsók ezek az eszközök...

A hazai e-könyv piacot tehát várhatóan nem a nagy hazai kiadók fogják vezérelni. Talán a Bookline az egyedüli "nagy", akinek ez jó piac lenne, mindenki más hátráltatni fog. Kormányzati beavatkozást sem várok, részben ismerve egy-két kiadó kapcsolatait, részben látva, mennyire nem ilyen irányba halad a gondolkodás a miniszteriális fejekben. Az egyedüli hely, ahol várható némi élénkülés, az a felsőoktatás: ott viszonylag hamar megtérülhetnek az e-könyv olvasók, és olyan jegyzetek is elérhetővé válhatnak, amelyek jelenleg csak nehezen hozzáférhetőek. Ebbe az irányba látok is egyébként mozgást.

Gutenberg bácsi tehát lassan digitalizálódik, és a papírszagot amperszag fogja felváltani. De a könyv, azt gondolom, meg fog maradni. Ahogy a tévé sem tette tönkre a rádiót, és a rádió se ölte meg a zenészeket, úgy az e-könyv sem fogja teljesen kinyírni a könyvet. Legfeljebb majd nagyobb érték lesz a papír, és mást is fog jelenteni az, ha valaki a Jókai összest megveszi és nemcsak letölti.

 

11 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://onlinemarketing.blog.hu/api/trackback/id/tr422129943

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

algi 2010.07.05. 05:21:38

Úgy látszik arról az esetről nem hallottál, amikor az Amazon visszavont egy e-könyvet valamilyen okból, az olvasókból ezzel eltűntek a megvásárolt példányok és visszautalták a könyv árát.

Csakhogy! Volt egy srác, aki éppen ebből a könyvből készítette a dolgozatát, és több száz oldal széljegyzetet írt az olvasójába, ami ezzel a manőverrel mind eltűnt, cserébe kapott egy potom összeget, amit a hajára kenhetett.

(A sztori végére - ahogy sajna a konkrét nevekse - nem igazán emlékszem, de ha jól emlékszem, sikeresen perelt kártérítést.)

konyvelomo 2010.07.05. 10:39:06

Az első bekezdéshez (az én értelmezésemben):
- az E-KÖNYV egy elektronikus fájl formátum (azaz fájl), kezdve a fapados TXT/HTML-től, a PDF-en át, a jelenleg eszközspecifikus AZW/AEH/OPF/TR2/stb-ig
- az E-KÖNYV OLVASÓ pedig olyan a céleszköz, mely az E-KÖNYV formátumokat (többet-kevesebbet, vagy kizárólag csak a sajátját) kezelni tudja

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2010.07.05. 10:46:01

@Könyvelő Mo: igen, így pontosabb

@algi: de hallottam róla, de egyrészt már így is hosszú a post, másrészt kezdeti elcseszésekből ennél sajnos sokkal több van. A "feltörhetetlen" Adobe védelemről és hasonlókról sem írtam...

noreturn 2010.07.05. 22:10:56

Én is ezt akartam írni, Mo-n nagyon sok helyen olvasok ebook-ot ebook olvasó helyett, ugyanúgy, ahogy pár éve mp3-nak nevezték az mp3-lejátszókat. De akkor nem csak engem zavar.

Girhes Joe 2010.07.05. 22:37:56

Kihagytad az e-könyv-olvasó legtriviálisabb, de legnagyobb előnyét: a méret- és súlytakarékosságot. Melyik papírkönyv bír versenyezni azzal, hogy sitty-sutty zsebre vághatok több ezer kötetnyi anyagot, és bármikor, bármibe beleolvashatok, amit pár másodperc alatt meg is találok? Hol tud ezzel versenyképes lenni egy folyton porosodó, irdatlan helyet foglaló, költözködésnél-lakásfelújításnál a legnagyobb logisztikai problémát okozó, és sokszor egy-egy konkrét információ után kutakodva órákig tartó keresést, összevissza lapozgatást igénylő házikönyvtár?

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2010.07.05. 23:48:04

@Gergő77: azért maradhatott ki, mert nekem ez nem előny. Van egy kis könyvtáram, sokládányi lenne, ha pakolni kellene... de ha kell egy idézet, a megkeresés izgalma, a megtalálás öröme messze több, mint bepötyögni a keresett szót.
Menthetetlenül papírkönyv párti vagyok ugyanis...

algi 2010.07.06. 03:52:13

@Konrad: Oké, csak úgy hangzott - bár konkrétan nem állítod -, mintha azt sugallnád, hogy az e-jegyzetek nem veszhetnek el a könyvvel együtt.

erwinke 2010.07.06. 09:17:11

@algi: Konkrétan a Kindle egy sima szöveges állományba menti a jegyzeteidet, a kiemeléseidet a könyvhöz. Szóval a srácnak csak a könyve törlődött a jegyzetei ott maradtak a gépén egy txt fájlban.

tekatana · http://konyvesbolt.blog.hu 2010.07.07. 21:14:01

a hatalmas "offline" bolthálózatot működtető terjesztőknek valóban nem igazán érdeke, hogy az ekönyv piaca teret nyerjen, azonban nem ez a legfőbb akadály, sőt, ennek jelentősége a többi okhoz képest elenyésző. ellenpéldaként mindjárt ott van az ekonyv.hu - a líra és a bookline közös vállalkozása. előbbi ugye éppen azok közé tartozik, akiknél a kiadás-terjesztés kettős profil erősen jelen van (éppen azért is volt előnyös a projektnek, hogy beszálltak, mert a saját kiadványaikkal induló választékot biztosíthattak).

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2010.07.07. 21:58:14

@tekatana: hát, a Líra talán a legkisebb bolthálózatos "nagy". Legalábbis a Libri és az Alexandra sokkal többet fog bukni. Nekik ez egy logikus lépés, ha okosan gondolkoznak.


süti beállítások módosítása