Onlinemarketing blog

Az Onlinemarketing blogon a hazai és külföldi online marketing hírekből, információkból merítek. Ha érdekeset látok, hallok, olvasok, arról elmondom a véleményem. Néha pedig csak leírom, amit szerintem érdemes tudni az internetes, online, digitális marketingről.

Berényi Konrád, tanácsadó

Levél a blognak

Legfrissebbek

Nincs megjeleníthető elem

Fontos dolgok


etarget

Nomen Est Omen

A Konrád férfinév a német Kuonrat névből származik. Elemeinek jelentése: merész és tanács.
Forrás

A Cég

Az Onlinemarketing blogot az Onlinemarketing.hu Kft., mint online marketing és kommunikációs ügynökség vezető tanácsadója és ügyvezetője írja.

Onlinemarketing.hu Kft.

 

Fontos dolgok

Add to Google

Add to Netvibes

Twitteren. Vigyázat, mély víz!

Hirdetések

Közösségi média alkalmazás partnerünk a
pagerider-logo_1.png




Virágcseppek - Bach virágterápia tanácsadás

Utolsó kommentek

  • Konrad: Itthon én elsősorban Koren Balázsnál láttam ezt a témát: kobak.org/blog/ (2023.10.25. 19:37) Tanulj dolgozni az MI-vel
  • pcmentor: Tudsz esetleg ajánlani olyan blogot, videósorozatot, ahol ezt meg lehet tanulni? (2023.10.24. 23:33) Tanulj dolgozni az MI-vel
  • Aztapaszta: Mindig nagy izgalommal vártam a podcast adását a Meti Heteor-t. Nagyon fog hiányozni. (2023.09.05. 06:45) Jó utat, Kelt!
  • Konrad: @Androsz: valójában számos más téma is van viccelni, és pont azért nem jók az általad sorolt témák... (2023.05.02. 18:17) Mivel viccelj?
  • Androsz: Hát, sajnos a legjobb ma semmivel sem viccelni. Valaki biztosan megsértődik rajta, és ma már minde... (2023.05.01. 15:40) Mivel viccelj?
  • Utolsó 20

MUNKA!

Nincs megjeleníthető elem

Tagek

8x80 (3) adatbázis építés hónap (5) adblock (15) adverticum (4) AI (5) ajánló (596) analytics (7) apple (3) arukereso (84) arukereso toplista (72) banner hónap (8) blog (233) blogmarketing (64) blogring (97) business blog (40) céges weboldal (14) e-business (10) ebusiness (108) ekormányzat (3) előadás (25) email marketing (47) érdekes (212) etarget (207) etarget qa (4) etarget tippek (33) etarget toplista (128) facebook (182) fórum (6) gépház (100) gerillamarketing (10) google (119) hiba (113) hírek (36) humor (31) iab (4) index (33) instagram (7) internetes fejlesztések hónap (4) internetes stratégia 2007 (8) internethungary2006 (16) internethungary2007 (6) internethungary2008 (4) internethungary2009 (5) internethungary2010 (6) internet hungary 2011 (3) iwiw (74) jog (31) kampány (398) kérdés (7) kereső (62) keresőmarketing (233) keresomarketing nap 2007 (7) keresomarketing nap 2008 (7) keresomarketing nap 2009 (8) keresomarketing nap 2010 (3) keresomarketing nap 2011 (6) keresomarketing nap 2012 (5) keresőoptimalizálás (51) keresőoptimalizálás tematikus hónap (5) kkvmarketing (9) Klub (19) közösség (251) közösségi média (32) kreatív (140) kutatás (100) látogatottság (28) laza (10) LinkedIn (5) Marketing és környezetvédelem (6) media (3) mediahungary (4) mediahungary2010 (4) mesterséges intelligencia (4) minicrm (7) mobil (34) mobil marketing (23) msn (10) oktatás (42) om eloadasok (4) om tanacsadas (3) onlinemarketing (1364) online kutatas 2007 (7) online marketing tippek (366) polblog (57) pr (29) reklamkonferencia eger (6) reklám célzás hónap (6) rss (23) sem (201) seo (50) smo (47) spam (32) startup (9) startup 2008 (4) startup 2009 (4) startup 2012 (5) statisztika (324) stratégia (23) szakcikk (6) szövegírás (45) tabu (5) támogatott bejegyzés (43) tanácsadás (22) tanácsadás hónap (4) tartalom (83) tartalommarketing (4) telefon (3) TikTok (3) turizmus online (5) twitter (13) üzlet (435) üzleti kommunikációs hónap (4) video (117) viral (25) vírusmarketing (30) vlog (4) web2 (142) web22 symposium (7) web2 symposium (17) webáruház (4) weboldal (259) webshop (5) website ergonómia hónap (4) wiki (4) wom (35) www.fenyek.hu (5) yahoo (13) [origo] (15) Címkefelhő

Hirdetési partner


Infinety Online Média és Marketing Kft.

Tel: +36-1-326-0065
E-mail: sales@infinety.hu
Web: infinety.hu
Blog: infinety.blogspot.com

Kattintsunkcsak

Címkék: onlinemarketing

2010.08.09. hétfő 16:15 Konrad

A Google végülis elérte a célját a hazai piacon: sikerült olyan módon befolyásolnia azt, hogy mindenkinek valamilyen szinten hozzá kell alkalmazkodnia. Még akkor is, ha nem is konkurens cég.

Hiszen a Google hirdetési rendszere, az AdWords - illetve az azt elsősorban jellemző kattintás alapú hirdetés - nagyon megváltoztatta a hazai piacot. És ez a változás igazából nem jó senkinek. De vajon miért merem ezt kijelenteni?

A Google kattintásos rendszerének van pár sarkalatos tényezője, amit érdemes átgondolni. A legfontosabb az, hogy a kattintások ára időben és "térben" változó. Ugyanis a kattintás ára (sok más mellett) függ attól, hogy hol jelenik meg a hirdetés (ez a térbeli elhelyezkedés: milyen kulcsszóra történő keresés mellett, illetve milyen tartalomban lévő kulcsszó mellett) és persze függ attól is, hogy éppen hányan hirdetnek (időbeli tényező). No és persze harmadikként az is számít, mennyit ér meg az éppen hirdetőknek a kattintás, vagyis mennyi pénzt hajlandóak megadni a hirdetők egy adott kattintásért.

Mindezek mellett a kattintás ára függ a hirdetés szövegétől is: ha sokaknak tetszik a szöveg, akkor sokan kattintanak, ettől az olcsóbb lesz. De ha a kattintók hamar visszatérnek a keresőbe, akkor mégse olyan jó a hirdetés (valami baj van vele), ezért drágul. Ha a linkelt oldal, vagyis a landing page tartalma olyan, hogy a beállított kulcsszavakat tartalmazza, megint csak olcsóbb lehet. És így tovább: a Google árai tehát attól is függnek, hogy mennyire pontos és mennyire igaz a hirdetésünk.

A modell tehát mégegyszer áll:

  • hányan hirdetnek
  • hol hirdetnek
  • mennyit ér
  • milyen a szöveg
  • milyen a landing page

Ezek együtt adják ki az árat. Ami lehet akár 5 Ft is, de lehet akár 300-400 Ft is, beállításoktól és hirdetői elvárásoktól függően.

No és akkor ebből mennyi jött át a hirdetőknek? Kattintást lehet venni olcsóért! Akkor adjon nekünk mindenki kattintást olcsóért, akárhol!

És a tartalomszolgáltatók egy jelentős része bizony adja a bannereket fix áras kattintási díjért. És ezzel jól kicsesznek magukkal és végső soron a piaccal is.

Hiszen ebben az esetben a fenti öt tényező egyike sem érvényesül! Bárki bármit hirdethet, fix kattintási áron, ami ráadásul a végső kifizetésnél akár 120-150 Ft körül is alakulhat (sőt...). Ezzel sikeresen elérik azt, hogy a saját értékesítési rendszerükkel csökkentsék a hirdetési helyek értékét, miközben egy csomó kockázatot átvállalnak a hirdetőtől: a tartalomszolgáltató fizet a felületével a rossz kreatív miatt, a rossz kampányüzenet miatt, vagy azért is, ha a hirdető direkt olyan hirdetést csinál, hogy minél kevesebbet kattintsanak (ilyen is van).

Itt tartunk most. A hirdető persze csak addig örül, amíg van értékes tartalom. De a fenti üzleti modell a bevételeket csökkentheti, tervezhetetlenné teszi, és így végső soron a jó tartalomra se jut pénz. (És ez most nem demagógia. Ez egy folyamat...)

Persze azok, akik a kampányokat csak és kizárólag a Google Analyticsben látják, és nem foglalkoznak olyan tényezőkkel, amelyek a vásárlói döntések esetében mégis fontosak, a fenti folyamatot még jónak is tartják. Azoktól csak annyit kérdeznék: vajon a Red Bull számára mennyire fontos a Forma 1-es csapatok támogatásából elért kattintás? Egy Red Bull ital boltban történő megvásárlásához hány kattintás kell? És egy Indexen elhelyezett szuperbanner, amit naponta százezerek láthatnak többször is, mennyiben tér el egy kattintásokat nem hozó offline megjelenéstől, mondjuk egy TV spot-tól?

Újra meg kell tanulnunk, hogy az internetes hirdetések nemcsak kattintásokkal mérhetőek! Igen, fontos a kattintás, de nem minden esetben. Egy termék vagy egy brand ismertsége önmagában döntésbefolyásoló tényező. És a döntések ma még nem az egyes weboldalakon történnek, hanem offline környezetben: a kocsmában, a boltban, a büfében. A hirdető ha teheti erre is figyeljen. Mert így fogja tudni maximalizálni a forgalmát és végső soron a hasznát is.

20 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://onlinemarketing.blog.hu/api/trackback/id/tr252209831

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bánóczy Zoltán · http://seo.blog.hu/ 2010.08.09. 20:47:57

Absztrakt szinteken semmi különbség az Indexes szuperbanner és a TV-spot között.

A mérésében sem lehet. Ha a szuperbanner alá tudja támasztani a hatékonyságát ugyanazon a mérésen, akkor nála a pont.

Amíg azonban a jellemző helyzet az szokott lenni, hogy szinte tökéletesen megegyezik az szuperbanner és a TV-spot üzenete, addig csábító dolog ilyenkor egy ellenőrizhetetlen kis százalékocskát kiosztani (mindenféle alátámasztás nélkül) a kampány online részének, hogy mondjuk a RedBull-eladások 1.5%-ot nőttek a Facebook kampány hatására.

Másfelől. Minden mérhető kattintásban. Pontosabban nem feltétlenül mérhető, de megfeleltethető. Senki sem állítja, hogy annyian vettek Redbullt, ahányan kattintottak (szerintem annyian se, de ez most más kérdés :).

Sosem értem a kattintási méréstől hideglelést kapókat. Milyen kreatív az, amire a júzernek nem viszket be a tenyere, hogy lekattintsa azonnal?

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2010.08.09. 20:54:43

"Sosem értem a kattintási méréstől hideglelést kapókat. Milyen kreatív az, amire a júzernek nem viszket be a tenyere, hogy lekattintsa azonnal?"

Mielőtt ez a kattintás-fetisizmus ennyire előretört volna, csináltunk olyan bannert, ami nem is volt kattintható. Benne volt minden érdekes tartalom, ráadásul tudott egyéb trükköt, ami érdekessé tette.
Ugyanez igaz a szponzorációra is, de az már ugye egy más téma.

De nem a kattintás mérésével van baj, hanem azzal, ahogy a tartalomszolgáltatók azt kényszerűen árazzák. Ugyanis pl. nincs jutalmazva a jó és nincs büntetve a rossz kreatív, ugyanígy nincs büntetve a rossz célzás, és így tovább.

vzsozso 2010.08.09. 21:07:12

Márc sak ezt nem értem, ki az, aki pénzt ad azért, hogy minél kevesebben kattintsanak?

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2010.08.09. 21:15:39

@vzsozso: akinek az kell, hogy minél többször jelenjen meg a logója vagy terméke, minél olcsóbban. Vagyis valójában brandépítésre használja a kampányt, de nem hajlandó ennek megfelelően vásárolni, hanem kattintás alapján vásárol. Persze érthető, hiszen ha így is lehet, minek fizetne többet?

Bánóczy Zoltán · http://seo.blog.hu/ 2010.08.09. 21:24:40

Én ott mindig elvesztem a fonalat, amikor a valaki olyan állítást tesz, hogy a weben az érdeklődés/hatékonyság nincsen arányban a kattintottsággal.

Egyetlen telibefakkolt kattintást nem ad a júzer, bezzeg a RedBullt vásárolja halomra?

slamx 2010.08.09. 21:36:16

@vzsozso: Ha klikkelésenként kell fizetni, akkor engem ez nem lep meg annyira.
Természetesen nem az a cél ilyenkor, hogy szinte senki se klikkeljen, ha nem sokkal inkább az, hogy lehetőség szerin t a potenciális célközönség klikkeljen!

pl. AdWords-nél az "ingyen" szóval egy csomó klikkelőt be lehet húzni, de ezek többsége "értéktelen" adott konverzió (mondjuk egy hírlevél regisztráció, vásárlás) szempontjából.

Ilyen esetben szerintem totál érthető, hogy a cél nem a minél több klikkelés, ha nem inkább a kevesebb, de "értékes" klikkelés.
szerintem...

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2010.08.09. 21:40:08

@Bánóczy Zoltán: igen, ilyen eset is lehetséges. De természetesen a valóság a középút: számít a kattintás is és a megjelenés is.

A megoldás vélhetőleg nem a régi modell, hanem vagy a kattintásos modell szofisztikálása (hasonlóan, ahogy a Google teszi) vagy például a post klikk analízissel összekötött fizetés (ez meg ugye nehezen mérhető megbízhatóan). Esetleg az olyan vegyes modell, ami pl. 2000-ben élt az Indexnél: x Ft a megjelenés, plusz kattintásonként y Ft.

Kolbert István 2010.08.09. 21:44:32

Találkoztam olyan esettel, mikor a marketingosztály kérése az volt h minél többen jöjjenek a vadiúj, méregdrága brandjük oldalára, az ügynökség pedig cpm alapon vásárolt nekik.
De fordítva is előfordult, azt szerette volna egy másik cég h minél többször találkozzanak a hirdetésükkel és cpc alapon kezelték a hirdetéseiket.

A megrendelők végre elkezdték mérni az elköltöttük büdzsé hatékonyságát, ez mindenképpen áldásos hatása a Google-nek.

A display rendszernek a weboldalakon az a hátránya legtöbbször, hogy csak egy része az oldalnak, így attól h megjelent, nem biztos h rajta is járt a látogató szeme, de legalább az oldalt biztos nézi. (az interstitial és a gátlástalan pop-upoknál ez nem kérdés persze)
A tv spot esetében abban a néhány mp-ben csak ő megy a tv-ben, kérdés h éppen a tv néző a kanapén v máshol tartózkodik, nem biztos h nézi az oldalt.

A kattintás esetében biztos h látta a hirdetést és a landing page-en sokkal több és/vagy intenzívebb brandüzenetet kaphat az érdeklődő. Aki óvatosan akar költeni, számukra egyértelmű a választás.

Vajon ez a kattintásosdi tényleg rossz irányba vitte a hirdetőket, vagy csak megmutatta a piacnak h túlárazottak a display alapú hirdetések?
(...vagy azt mutatta meg, hogy felületes a hirdetők és az ügynökségek tudása...ahelyett h komplex kampányokban terveznének kizárólag vagy-vagy alapon gondolkodnak...)

vadaszilles 2010.08.10. 00:08:59

A jövő szerintem afelé mozdul majd, hogy előbb utóbb az aukció alapú kiszolgálók bejönnek ide is. Ott meg aztán keveredik majd a CPC, a CPM, meg ki tudja, talán a CPA is, szépen közös nevezőre hozva.
És akkor a hirdető úgy fizet ahogy akar, a médium meg megszabhatja a saját árait (persze csak ha a piac hagyja), minden mást a közbülső fél intéz, szigorúan aukciós alapon. A GDN-en már most is működik ez, mindkét fél nagy megelégedésére.

@Kolbert István: mondasz valamit az utolsó bekezdéseddel :)

blöki.hu · http://www.bloki.hu 2010.08.10. 07:15:42

Inkább a beárazással van a gond. 1 db AV 8 Ft ... 1 click 500 Ft. Na persze, ha egy hónapra eladnám a felületeim ilyen áron rögtön nyugdíjba mehetnék.

A napi 10e unique alatt lévő lapokon ugyanez 0,02 Ft / AV és 10 Ft / click. Persze nem éri meg egyesével foglalkozni a tartalomszolgáltatókkal, de az árkülönbség akkor is beteg - közben a click és a látogató ugyanannyit ér a hirdetőnek akárhonnan jön (tegyük fel, hogy targetált).

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2010.08.10. 07:21:13

@hamlet79: a 10 Ft-os klikk és a 2 filléres AV is irreális, irreálisan alacsony. Azért ennyi, mert a "nagyok" sem annyiért adják, mint amit írsz, hiszen a listaárak messze nem a valós eladási árak.

Egyébként pedig az egyáltalán nem igaz, hogy "a click és a látogató ugyanannyit ér a hirdetőnek akárhonnan jön". Ha valamit, akkor azt megtanítja a Google Analytics használata, hogy óriási különbség van látogató és látogató között.

blöki.hu · http://www.bloki.hu 2010.08.10. 07:55:31

@Konrad: pedig a nagyokon kívül ilyen árak vannak, mégse csapnak le rá mert nem jut el a megfelelő emberhez.

Világos, hogy vannak kedvezmények a listaárból, de ez a kicsiknél is van.

Félreértés ne essék, nekem se tetszik a 0,02 Ft / AV és értékteleníti az egész online hirdetési piacot. Csak azt mondom, hogy kellene egy arany középút, de ez az ügynökségek, sales houseok erdejében eltűnik - gondolom ők is %-os jutalékban dolgoznak :)

Egy index.hu nyitólapon megjelenő hirdetés ritkán targetált innentől kezdve valószínűleg kevesebbet ér, mint egy google keresésből vagy tematikus oldalról érkező látogató (ebben persze nincs tapasztalatom - gondolom, hogy jóval összetettebb a dolog).

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2010.08.10. 09:02:35

@hamlet79: igazából a hirdetési céltól függ, mi mennyit ér. Jellemzően olyan célcsoportokat akarnak a hirdetők elérni, amik elég nagyon (szélesek). Egy kis oldal ennek csak kis szegmensét adja, ha a kis oldal nincs benne valami tökös sales house-ba, az ügynökségeknek nem éri meg megkeresni. Írt erről egyszer Rabbit, érdemes megkeresni (Rabbtiblog.hu), ott leírja, mik az igazi problémák a kis oldalakkal.

blöki.hu · http://www.bloki.hu 2010.08.10. 09:39:50

@Konrad: köszi, már olvastam, nagyon jó írás

TacticalCommander 2010.08.10. 10:14:35

Jó kis gondolatébresztő cikk, gratula!

mark.hu · http://mark.hu 2010.08.10. 11:27:25

Illéssel értek egyet.

Bárhogy is akar fizetni az ügyfél, az tehesse meg, de legyen minden számítás közös nevezőn (pl. eCPM) és persze mindez aukciós alapokon.
Ez alapvetően a médiatulajdonos érdeke és bizonyos szempontból a hirdetőé is. Ez a tökéletes verseny és az inventory maximális kihasználásnak alapja. Szerintem ez a jövő. Minden más maszatolás, a problémák elkenése.

Atisp · http://www.netgo.hu 2010.08.10. 16:36:29

Ez a klikkelés dolog nem hiszem, hogy kedvezne a médiának, de a szakmának sem hiszem, hogy annyira jó. Azt sem igazán értem, hogy kkv-k és most már a nagyok is miért vannak annyira oda érte? Azért mondom ezt, mert szerintem a kkv-k helyzete nem lett jobb az elmúlt években, sőt...
Tehát remélem valaki megírja majd tényekre is alapozva, hogy mitől lett jobb ettől bármi is?

Kolbert István 2010.08.10. 18:27:59

@Atisp:
Összességében elkezdték a cégek követni, hogy az erre-arra kifizetett hiretések, reklámok, marketingkiadások vajon megérik-e pénzüket, hoznak-e bevételt stb...

A kkv szektorban, főként az induló vállalkozások esetén hihetlen értékkel bír egy ROI alapú üzleti modell, ahol tudjuk, hogy minden elköltött Ft-ből lesz 4-5-8-10...stb Ft bevétel.

A webáruházak esetén is kiderül, hogy ha a konkrét termékre hirdetünk akkor belefér-e konverziós költség a termék árrésébe (nettó fogy.ár - beker.ktg - adw.konv.ktg)

Emellett a nagyok is jobban tudják kontrollálni a kiadásokat, mert mindenhol vissza kellett fogni, ésszerűsíteni a kiadásokat.

Caracalla 2010.08.16. 22:12:30

Nem állítanám, hogy nagyon értek az online marketinghez, megrendelő oldalon láttam belőle valamennyit.

Viszont minden közepesen értelmes menedzsment tankönyv úgy kezdődik, hogy kezdd el mérni a jelenségeket, hogy mondhass róluk valamit.

Tekintve hogy (elvileg) a felület értékesítője/tulaja tudja legjobban, hogy kik vannak ott és hogyan kell nekik reklámot csinálni, nem tartom rossz dolognak, hogy ő is érdekelt a reklám sikerében. Nyilván nem egy kétperces dolog amíg ez kialakul, de ha meg tudja kétszerezni (másfélszerezni) a kattintásokat vagy bármit, akkor megéri még erre embert is tartania, hogy gyak. "grátisz" készítsen oda jól illő reklámot vagy legalább segítsen.

Azon túl, hogy persze a médiatulajdonosoknak és az ügynökségeknek sokkal kényelmesebb ha valódi elvárások nélkül megkapják a pénzt, és senki nem kéri számon, hogy az mit hozott be/vissza az árából, nem látom, hogy miért lenne ez a hirdetőnek rossz.


süti beállítások módosítása