Amikor egy-egy online reklámról beszélünk, akkor hajlamosak vagyunk, hogy csak a médiaköltségeket, vagyis a hirdetési helyek díját gondoljuk költségeknek. Pontosabban azok hajlamosak erre, akik nem szoktak rendszeresen kampányokat tervezni, megrendelni... például egyes megrendelők.
Lássuk, milyen díjai vannak még egy-egy kampánynak!
Van mindenképpen költsége a kreatívok elkészítésének, vagyis a bannerek elkészítésének. Ebbe adott esetben a szövegírás-kitalálás is beleférhet, bár a tapasztalatom szerint ezt senki nem árazza be külön. A kreatívok díja értelemszerűen függ azok bonyolultságától és persze attól is, hogy hány méretváltozat kell. Egy technikailag jól elkészített banner minimális díja 20e Ft körül van, de bátran számolhatunk ennek kétszeresével, háromszorosával is adott esetben. És akkor erre jönnek rá a méretváltozatok, darabonként minimum 10e Ft-ért. Ugyanakkor ezek alapárak. Ha a kreatívok készítésének egyéb költségei is felmerülnek, pl. filmforgatás, videó vágás, akkor ez lehet sokkal több is. A legmagasabb hazai ár, amit láttam kiszámlázva, az 1 millió Ft volt, egy kampány kreatív díjaira.
Költsége van a kampány tervezésének, vásárlásának és futtatásának is. Ez jellemzően a kampány médiadíjától függő díj, és néhány százalék szokott lenni (2-3).
Aztán van külön díja az adservernek is. Ez részben a technológiai díj, amit az adserver használatáért kell fizetni, részben a munkadíj, ami a bannerek feltöltését, beállítását jelenti. Ez olyan néhány 10e Ft szokott lenni mindenestül, persze sok tényezőtől függően: mennyi megjelenés lesz összesen, mennyi különböző banner változat van, pontosan milyen adservert használ az ügynökség stb.
Ezeken kívül jellemzően más díjat nem szokás felszámolni (bár ötleteim volnának), és persze üzleti kérdés, minek mekkora a súlya, min akar keresni a kampányt intéző ügynökség. És persze a fentieken kívül jut pénz az ügynökségnek is - de azt nem nevezném a kampány költségének.
Utolsó kommentek