Péntek este volt egy Startup Underground konferenciás "utánlövő" esemény. A konferencián előadó, illetve oda jelentkező startup-ok közül néhánnyal (olyan 18-20-al) találkoztunk, és négy témában egyenként beszélgettünk vele. Én Végvári Imrével az ötletek marketinges megalapozottságáról faggattam őket.
Érdekes és tanulságos este volt (meg egy kicsit fárasztó is). Nagyon vegyes kép fogadott, de valahogy mindnél azt éreztem, hogy a marketing nem került még igazán előtérbe. Volt, aki foglalkozott vele, olyan is, akinek voltak konkrét válaszai, de olyan, aki elmondta volna, hogy igen, az alábbi konkrét elképzelésünk van, nem nagyon volt.
Pedig.
A piacra bejutás nagyon nagy mértékben marketing és pr kérdése (egy cégnek volt konkrét pr ajánlata, amit kaptak, és részben ennek a megvalósítására kérték a tőkét). Vagyis igenis tervezni kell, hiszen a befektetőket ez is érdekli: mitől lesz piac, mitől válik egy cég ismertté, hogyan fogja a tervezett célcsoportot megszólítani. Vagyis illik erre is felkészülni. Ehhez persze jobbára szakemberre van szükség, így azt gondolom, nekem, marketingesnek is van dolgom, ha indul egy startup, és segíteni kell.
De ez egy teljesen más jellegű feladat, mint olyan cégeknek dolgozni, akik már a piacon vannak. Lényegesen nagyobb a kockázat, miközben sokkal kisebb a tőke. Kivéve persze, ha erre (vagy erre is) kapnak befektetést. De akkor meg főleg magasan a léc: a marketing bizony a megtérüléshez vezető út sarkalatos pontjává válik!
A péntek este alapján önmagában ennek a felismerése se egyértelmű. Én is csak most döbbentem rá, ez mennyire fontos lehet. Úgyhogy ezzel még foglalkozni kell majd, azt hiszem.
Utolsó kommentek