Aki ebben az online fejlesztgetős, marketinges iparágban dolgozik, annak egészen biztos, hogy előbb-utóbb dolga lesz valamilyen alvállalkozóval. Legyen az egy webes fejlesztés, vagy akár egy kampány valamelyik eleme, biztos, hogy lesz olyan, amikor nem talál "házon belül" embert. Ráadásul simán lehet úgy üzletet építeni, hogy alvállalkozókra alapozva lesz gyártó kapacitás, és a feladatok, amik nálunk maradnak, inkább a kitalálással és menedzseléssel - no meg a sales-el kapcsolatosak.
Az alvállalkozókkal való munkának persze számos kockázati tényezője van. Az egyik legfontosabb az, hogy a felelősség akkor is a nálunk marad, ha amúgy tényleg minden munkafázist más csinál. Vagyis ha a mi alvállalkozónk valamit nem kellő pontossággal csinál meg, elcseszi a munkát, akkor mi nem mutogathatunk rá, hiszen az ügyfelünk tőlünk rendelt, nem mástól.
Ha ezen túl tudjuk tenni magunkat, akkor érdemes így felépíteni az üzletünket. Persze van több lehetőségünk is. Ha teheti az ember, akkor fix alvállalkozókkal dolgoztat. Nálunk például megvan az a néhány partner, akit a különféle feladatokhoz keresünk, és csak akkor változtatunk, ha arra nyomós okunk van. Ilyen nyomós ok, ha a partner nem ügyes, vagy ha a partner éppen aktuálisan nem tudja a munkát elvállalni.
No és itt a második kockázat: mi van akkor, ha éppen nem találunk egy alvállalkozót sem a feladatra? Vagy akit találunk végül, az drágább, mint, amire mi gondoltunk? Ilyenkor segít az, ha a különféle területeken több alvállalkozónk is van. Ez jellemzően segít, de így is lehetnek kellemetlen helyzetek.
Megtehetjük azt is, hogy projektenként más partnert keresünk. Ilyenkor szigorúan úgy megy a munka előkészítése, hogy a beérkező ajánlat kérést elküldjük a potenciális alvállalkozónak, ő mond árat, azt mi megszorozzuk annyival, mint szoktuk, majd ezt ajánljuk tovább. És ha jön a megrendelés, akkor már mehet is a feladat az alvállalkozóhoz.
Mindez elég egyszerűnek tűnik, de vannak azért buktatók. Ha a partnereink megbízhatóak, akkor sem tehetjük meg minden esetben, hogy ott vannak velük az ügyfélnél, és így első kézből kapják meg az instrukciókat. Az eseti partner választásakor pedig ez az opció véletlenül sem merül fel...
És ez a harmadik kockázat: amikor a folyamatban elvesznek az információk. Nem jól adjuk tovább az igényt, sok a javítani való és így sokat kell közvetíteni stb.
Az alvállalkozókkal való együttműködés tehát nem egyszerű. Én egyébként, ha tehetem, nem "rejtem el" az alvállalkozót, általában elmondom a megrendelőmnek, hogy ki fogja a részterületeket csinálni. Igaz, van, amikor a megrendelő erre nem kíváncsi. De mindegy, melyiket választom, a felelősség végül úgy is az enyém lesz.
Utolsó kommentek