A féltudás talán rosszabb is annál, mintha semmit nem tudnánk. Amikor szembesülök azzal, hogy félismereteket akarnak nekem eladni, mindig rá kell döbbennem, hogy mennyivel nehezebb lesz ebből valami jót kihozni, mintha a másik valójában egyáltalán nem értene a dolgokhoz.
Hogy konkretizáljuk: ha valaki számára az online marketing csak a Google hirdetéseket a Facebook oldalt és az email marketinget jelenti, annak nehéz lesz elmagyarázni, hogy valójában hol hibázik. Hiszen ezeket az eszközöket jól használja, és be is váltak sok esetben - csak aztán szembesül olyan esetekkel, amikor nem ez kell. Amikor a megtanult eszköztár kevés. Mert a fenti eszközöknek vannak nagyon kemény korlátai, ráadásul mind használható komolyabb tervezés nélkül is.
Amikor pedig tervezni kellene, amikor más eszközökre is szükség van, amikor például ismerni kellene a hazai tartalomszolgáltatási piacot és például kellene tudni display kampányt tervezni (és esetleg futtatni), na akkor kiderülnek a hiányosságok. Amikor a mérési rendszerek megállnak a Google Analytics szintjén, amikor a SEO kulcsszavakról szól csak, és amikor a webfejlesztés kiinduló pontja a designer, akkor érzem azt, hogy ebbe nehéz lesz beleszólni.
Nem egy olyan ügyfelem volt, amelyik az online jelenlét egy bizonyos szakaszában kért segítséget, amikor már készen volt pl. a weboldal, készen voltak kreatívok - és nem nagyon volt kedve ezekre még költeni. Kidobni meg főleg nem. Mert alapvetően ezek szépek voltak, jók voltak, csak éppen a célt nem támogatták, mert a készítők nem igazán kérdezték meg, mi is a cél.
Amikor tanácsadóként ezzel kell szembesülni, akkor kell igazán ügyesnek lenni. Hiszen nem ideális a környezet, vannak kvázi megváltoztathatatlan dolgok - és ilyenkor a meglévőből kell kihozni a legjobbat. És ez nem látványos, nem túl felemelő néha. De akkor is kell vele foglalkozni, hiszen lehet mit csinálni, csak kisebb lépésekkel haladunk.
De igazából, ha az ügyfél elkötelezett, és hajlandó az idejéből erre áldozni, akkor lehet fejlődni. Az igazi nagy gondok akkor kezdődnek, ha egyszercsak kiderül, van olyan a cégnél, aki amúgy nagyon okos, és ért mindenhez... ilyen esetekben néha nincs más, mint széttárni a kezünket: ennyi volt, köszönjük, oldjátok meg!
Az online marketing egyes eszközeinek az ismerete ugyanis nem alkot önmagában rendszert, és ha elmarad a tervezés, elmarad az a lépés, amikor kicsit felülről és távolról nézzük a feladatot, akkor sajnos a fókusz elcsúszik, és a részletek elrabolják a kiemelkedés lehetőségét. Hiszen gondoljuk meg: egy újabb versenytársként belépni a Google-be, ahol már a konkurencia hirdet, nem jelenthet nyerő pozíciót. De kitalálni, mi az a pár eszköz, ahol mi lehetünk az elsők, vagy mi lehetünk a legjobbak - na, ez már lehetőség. Ehhez kell néha elszakadni a napi tűzoltástól.
És néha ebben tud segíteni egy tanácsadó.
Utolsó kommentek