Többször írtam már arról, hogy az online sajtó monetizálásának egyik lehetséges útja az egységes fizetési kapu bevezetése. Már tavalyra azt prognosztizáltam, hogy várható, hogy idén bevezetik nálunk is ezt a megoldást, és miután nem történt meg, arra számítottam, hogy idén ez biztosan megtörténik. De azóta is nagy a csönd...
Pedig az előjelek nagyon biztatóak voltak: először Szlovákiában vezették be a Piano rendszert, aminek a fejlesztésében és üzemeltetésében benne van az ETARGET, amely cég ugye a hazai gyökerű CEMP csoport része. Vagyis a technológia házon belül van. Aztán el is indultak a tárgyalások a hazai tartalomszolgáltatókkal, ráadásul nem a Piano kezdeményezésére... csöpögtek a hírek, várható volt az indulás.
És semmi nem történt. Hogy miért? Lehet tippelgetni, de azt hiszem, az a pletyka lesz az igaz, amely szerint az egyik vezető hazai tartalomszolgáltató úgy döntött, (egyelőre) mégsem akarja ezt a rendszert, vagyis nem lépne be egy egységes fizetős kapu mögé. Márpedig így biztosan nem működne a dolog: csak akkor lehet sikeres egy ilyen rendszer, ha minden nagy forgalmú oldal belépne.
És hogy mi várható? A franc tudja. Egyelőre maradnak az ingyenes tartalmak, lehet, lesz olyan, aki megpróbálkozik a saját rendszer bevezetésével (erről is van pletyka), de alapvetően nem történik lépés. Maradnak az egyre nehezebben megszerezhető reklámbevételek.
Nem tudom, mennyire lesz ez jó hosszú távon. Mindenesetre én nem sajnálnék havonta egy ezrest, ha bevezetnék a hazai Pianot.
Utolsó kommentek