Az mindig is érdekes kérdés volt, hogyan is kell mérni az online hirdetéseket. Mert azt tudjuk, hogy lehet mérni, és sok dolgot lehet mérni, de végül a számlázásnál csak kevés adatot kapunk, és nem mindegy, mik ezek.
A bannerek árazásának "őskorában" a megjelenés számított. Ahány alkalommal kirakunk egy bannert, annyi után kell fizetnünk. A mai napig létezik ez a fajta árazás, és találkozunk a CPM díjakkal, ami ezer megjelenés ára. A válság persze jól megtépázta ezeket a költségeket, még a vezető hírportálok esetében is bő 5 év alatt a felére estek az árak.
De persze sokkal nagyobb változás volt az, amikor hirtelen elkezdték a bannereket eladni kattintás, vagyis CT alapon. Ez szinte minden esetben radikális árcsökkenéshez vezetett, ha visszafordítottuk megjelenési árakra. Ment is az ügyeskedés: az ügyfél az ügynökségtől CPM-es árat kapott, de az ügynökség már CT-t vett. Nem beszélt róla senki, de lehetett tudni, hogy "így megy ez".
Persze az ügyfelek nagyon gyorsan tanultak, és már kérték a CT árazást... De végül csak lépett a piac, és egyes prémium felületeken eltűntek a kattintás alapú árak. Viszont nem a CPM jött vissza, hanem az idő. Ami alapvetően megintcsak másért rossz. Mert ugye mi is a baj?
A CT esetében az a baj, hogy a tartalomszolgáltatónak nem éri meg. Eleve kevés a kattintás, ráadásul lehet olyan a kreatív (a banner tartalma), hogy arra ne is nagyon akarjanak kattintani. A hirdetőnek elvileg jó, de a CT nem valódi teljesítmény, így aztán rossz következtetéseket vonhatott le: egy meztelen segg több CT-t hoz, mint egy alacsony ár, ugye.
Az idő alapú ár elsősorban a hirdetőnek nem jó: nem lehet előre tudni, valójában mennyi embert is érünk el, mennyi CT és mennyi megjelenés lesz. Csak azt tudjuk, egy napig ott vagyunk. Oké, ezt könnyebb elmagyarázni, eladni, de azért őszintén: ez nem annyira gyönyörű tervezés, hogy "majd lesz valamennyi". Van, amikor a hirdető jól jár (mert nagyobb forgalmat kap), máskor megszívja...
És ezek még mindig olyan árazások voltak, ahol legalább valami valódi dologért fizettünk: olyanért, ami megtörténik. De a megjelenés alapú ár már könnyen becsaphat. Hogy miért?
Mert a banner sokszor nem is jelenik meg, csak mérődik. Pontosabban a weboldal persze betölti, de nem látszik, mert a felhasználó nem görgetett le addig a helyig, ahol az megjelent. Pont ezért is olcsóbbak az alsó banner helyek... De ez mégis azt jelenti, hogy sok kifizetett hirdetés nem is látszik! Hogy mennyi ez? Ez a cikk alapján akár 30%. Az már nem kevés, igaz?
De akkor melyik a jó árazás? Szerintem egyik sem. De ezek vannak. Én pl. sokkal szívesebben vásárolnék elérést és frekvenciát. Lehet ilyet amúgy, de nem mindenhol. Vagy örülnék, ha a statisztikában az adserver megmutatná, mennyi is a valóban látott banner (ezt is meg lehet ugye oldani technikailag). De egyelőre még CT vagy idő alapon futtatjuk a kampányokat. Kíváncsi leszek, meddig.
Utolsó kommentek