Az elmúlt pár évben két markáns trend figyelhető meg a marketing tervezési folyamatokban. Mindkettő alapvetően változtatja meg a hozzáállásunkat, és mindkettő igényli a folyamatos fejlődést is.
Az első trend az automatizálás. A real time biding megoldások, a konverzió mérések egyre kifinomultabb megoldásai, a felhasználók azonosítása és ennek felhasználása a célzásokban mind abba az irányba vezetnek, hogy egyfajta mérnöki feladat a kampánytervezés. Megadjuk az induló paramétereket, folyamatosan figyeljük az eredményeket, amikor kell, állítunk a beállításokon - és a kreatív munka már tényleg csak a hirdetések tartalma. Ami viszont az ilyen kampányoknál nem lépi túl az adott eszköz kereteit: vagy kevés karaktert lehet használni, vagy kötött méretű és tudású bannereket, képes megjelenéseket.
A második trend a felhasználói viselkedés megtanulása, és ennek megfelelően a minél célirányosabb felhasználói élmény előállítása. Ezzel a folyamattal főleg a különböző felhasználói felületek tervezésekor találkozhatunk, vagyis weboldal tervezéskor, mobil applikáció tervezéskor. Ilyenkor az a cél, hogy megismerve a felhasználó viselkedését, minél pontosabban olyan felület készüljön, amit ő könnyen tud használni. Ez a folyamat is egyfajta mérnöki feladat, hiszen felületek tervezéséről van szó. Ugyanakkor a felhasználói tesztek, a profilok készítése, az eredmények elemzése igényel megfelelő emberismeretet is.
A fenti feladatok persze elsősorban eszközök. Mindnek valamilyen célja van, és ezek a célok üzleti jellegűek. Azt fordítjuk le marketingesként kampánycélokra, vagy más marketing célra. Az internetes technológia viszont rengeteg olyan eszközt adott, ami támogatja azt a fajta marketing tervezést, ami az egész folyamat lelkét adja. Rengeteg adatot kapunk a felhasználók viselkedéséről, igényéről, korábbi kampányok eredményeiről. Ezeket kell okosan feldolgoznunk és ezekből kell valós következtetéseket levonnunk. Vagyis nem elég az adatok kezelésének a tudása, kell a szakmai ismeret is.
A fent leírt két trend meg fogja határozni az idei évi munkákat is. Aki nem a felhasználói igények mentén tervez felületet, az lényegében kidobja az ablakon a fejlesztési pénzeket. Aki nem az elérhető adatok elemzésével tervezi a kampányokat, csak a sötétben tapogatózik. Nem arról van szó, hogy ne lehetne úgy online marketinget csinálni, mint mondjuk öt éve. Arról van szó, hogy már nem éri meg úgy csinálni, hiszen vannak hatékonyabb módszerek is.
2015-ben már nem lehetünk eredményesek az új megoldások használata nélkül.
Utolsó kommentek