Lassan tíz éve foglalkozom azzal, hogy cégeknek segítek felépíteni az online jelenlétet. Ennek egyik első lépése, hogy tervezünk egy olyan stratégiát, amelynek mentén haladva rendbe rakjuk a weboldalt, kitaláljuk a közösségi média taktikát, elkezdünk kampányokat csinálni. Amikor ezzel elkezdtünk foglalkozni, akkor a cégeknek még nem nagyon volt se múltjuk se tapasztalatuk az online-ban, így a tervezés lényegében a nulláról való építkezést jelentette.
Az elmúlt 10 évben aztán lényegében mindenki elkezdett ezt-azt csinálni az interneten. Mára nem nagyon van olyan ügyfél - a most induló cégek kivételével -, ahol a nulláról kellene építkezni. Ez pedig a munkafolyamatban is nagyon fontos különbséget tett: a tervezést mindenképpen meg kell előznie egy marketing átvilágításnak.
De egy működő cégnél az online folyamatok átvilágítása - főleg, ha nemcsak weboldala van, hanem valóban használja is az internetet - egyáltalán nem triviális kérdés. Első lépésben azt kell megnézni, megtörténnek-e azok a mérések, amelyek minimálisan szükségesek a folyamatok átlátásához. Legyen Google Analytics, de az legyen legalább annyira beállítva, hogy a konverziók ténye is látszódjon. Legyen e-mail mérés, de még jobb, ha annak eredményei az Analyticsben is látszódnak. Fontos, hogy a Google Webmester eszközt is lássuk, sok tanulságos adatot onnan lehet megkapni.
De ez csak az alap. A kampányokat is át kell nézni, és nemcsak a sikereseket. A rossz, kidobott eszközökhöz tartozó kampányok is nagyon tanulságosak. Például nem ritka, hogy kidobta az ügyfél korábban mondjuk az ETARGET-et. Aztán amikor átnézzük, kiderül, hogy valójában nem az eszköz volt a rossz, hanem a kampány elvárások, beállítások és az eszköz kezelése volt messze az ideálistól.
Mi ráadásként a működő oldalaknál néha kérünk egyéb méréseket is. A webes jelenlét jellegétől függően hőtérképes vagy akár videós vizsgálatot is csinálunk a weblapról, hogy lássuk, valójában mi is történik ott. És néha az átvilágítás része lehet egy-egy kisebb próbakampány is.
Vagyis egy ilyen folyamat, ami a tervezést kell megelőzze, nem egy-két nap, és nem elég átfutni pár kiexportált csv-t, sokszor azok végképp nem mondanak semmit. Érdemes erre felkészülni, ha valaki komolyan gondolja, hogy újratervezi a jelenlétét az interneten.
Utolsó kommentek