Onlinemarketing blog

Az Onlinemarketing blogon a hazai és külföldi online marketing hírekből, információkból merítek. Ha érdekeset látok, hallok, olvasok, arról elmondom a véleményem. Néha pedig csak leírom, amit szerintem érdemes tudni az internetes, online, digitális marketingről.

Berényi Konrád, tanácsadó

Levél a blognak

Legfrissebbek

Nincs megjeleníthető elem

Fontos dolgok


etarget

Nomen Est Omen

A Konrád férfinév a német Kuonrat névből származik. Elemeinek jelentése: merész és tanács.
Forrás

A Cég

Az Onlinemarketing blogot az Onlinemarketing.hu Kft., mint online marketing és kommunikációs ügynökség vezető tanácsadója és ügyvezetője írja.

Onlinemarketing.hu Kft.

 

Fontos dolgok

Add to Google

Add to Netvibes

Twitteren. Vigyázat, mély víz!

Hirdetések

Közösségi média alkalmazás partnerünk a
pagerider-logo_1.png




Virágcseppek - Bach virágterápia tanácsadás

Utolsó kommentek

  • Konrad: Itthon én elsősorban Koren Balázsnál láttam ezt a témát: kobak.org/blog/ (2023.10.25. 19:37) Tanulj dolgozni az MI-vel
  • pcmentor: Tudsz esetleg ajánlani olyan blogot, videósorozatot, ahol ezt meg lehet tanulni? (2023.10.24. 23:33) Tanulj dolgozni az MI-vel
  • Aztapaszta: Mindig nagy izgalommal vártam a podcast adását a Meti Heteor-t. Nagyon fog hiányozni. (2023.09.05. 06:45) Jó utat, Kelt!
  • Konrad: @Androsz: valójában számos más téma is van viccelni, és pont azért nem jók az általad sorolt témák... (2023.05.02. 18:17) Mivel viccelj?
  • Androsz: Hát, sajnos a legjobb ma semmivel sem viccelni. Valaki biztosan megsértődik rajta, és ma már minde... (2023.05.01. 15:40) Mivel viccelj?
  • Utolsó 20

MUNKA!

Nincs megjeleníthető elem

Tagek

8x80 (3) adatbázis építés hónap (5) adblock (15) adverticum (4) AI (5) ajánló (596) analytics (7) apple (3) arukereso (84) arukereso toplista (72) banner hónap (8) blog (233) blogmarketing (64) blogring (97) business blog (40) céges weboldal (14) e-business (10) ebusiness (108) ekormányzat (3) előadás (25) email marketing (47) érdekes (212) etarget (207) etarget qa (4) etarget tippek (33) etarget toplista (128) facebook (182) fórum (6) gépház (100) gerillamarketing (10) google (119) hiba (113) hírek (36) humor (31) iab (4) index (33) instagram (7) internetes fejlesztések hónap (4) internetes stratégia 2007 (8) internethungary2006 (16) internethungary2007 (6) internethungary2008 (4) internethungary2009 (5) internethungary2010 (6) internet hungary 2011 (3) iwiw (74) jog (31) kampány (398) kérdés (7) kereső (62) keresőmarketing (233) keresomarketing nap 2007 (7) keresomarketing nap 2008 (7) keresomarketing nap 2009 (8) keresomarketing nap 2010 (3) keresomarketing nap 2011 (6) keresomarketing nap 2012 (5) keresőoptimalizálás (51) keresőoptimalizálás tematikus hónap (5) kkvmarketing (9) Klub (19) közösség (251) közösségi média (32) kreatív (140) kutatás (100) látogatottság (28) laza (10) LinkedIn (5) Marketing és környezetvédelem (6) mediahungary (3) mediahungary2010 (4) mesterséges intelligencia (4) minicrm (7) mobil (34) mobil marketing (23) msn (10) oktatás (42) om eloadasok (4) om tanacsadas (3) onlinemarketing (1364) online kutatas 2007 (7) online marketing tippek (366) polblog (57) pr (29) reklamkonferencia eger (6) reklám célzás hónap (6) rss (23) sem (201) seo (50) smo (47) spam (32) startup (9) startup 2008 (4) startup 2009 (4) startup 2012 (5) statisztika (324) stratégia (23) szakcikk (6) szövegírás (45) tabu (5) támogatott bejegyzés (43) tanácsadás (22) tanácsadás hónap (4) tartalom (83) tartalommarketing (4) telefon (3) TikTok (3) turizmus online (5) twitter (13) üzlet (435) üzleti kommunikációs hónap (4) video (117) viral (25) vírusmarketing (30) vlog (4) web2 (142) web22 symposium (7) web2 symposium (17) webáruház (4) weboldal (259) webshop (5) website ergonómia hónap (4) wiki (4) wom (35) www.fenyek.hu (5) yahoo (13) [origo] (15) Címkefelhő

Hirdetési partner


Infinety Online Média és Marketing Kft.

Tel: +36-1-326-0065
E-mail: sales@infinety.hu
Web: infinety.hu
Blog: infinety.blogspot.com

A hazai reklámpiac megszüntetése

Címkék: onlinemarketing polblog üzlet

2015.06.01. hétfő 09:04 Konrad

nuclear_blast_by_rainerkalwitz.jpg

Csodálatos az a cinizmus, ahogy a regnáló hatalom törvényes képviselői egyre-másra alakítják saját szájuk íze szerint a törvényeket. Az ilyen fajta nem közmegegyezéssel történő, szakmailag nem megalapozott törvénykezésnek az eredménye szükségszerűen felemás: bár a szándék lehet olykor jó is, de az eredmény kiszámíthatatlan, sokszor lényegében egy-egy piaci szegmens kisöprése, ellehetetlenítése. A legnagyobb gond az, hogy hiába jó adott esetben a helyzetfelismerés, vagyis annak a felismerése, hogy változtatni kell, a megoldás jellemzően katasztrofális. Elég csak a dohányboltokra vagy a vasárnapi zárvatartásra gondolni.

A politikai szándék mellett mindig vannak olyan érvek, amelyek jogosak. Nincs ez máshogy most sem, amikor várhatóan heteken belül megszűnik a hazai reklámpiac. Vagy legalábbis megszűnik olyannak lenni, amilyen eddig volt, amilyennek eddig megszoktuk.

A hazai reklámpiac egy élő szervezet, benne a hirdetőkkel, a hirdetéseket megjelentető médiumokkal és a kettő közti szolgáltatókkal: a sales house-okkal, a különböző ügynökségekkel. Ez az organizmus jelenleg életképes. Tudjuk, hogy hol és hova vándorolnak a pénzek, kb. tudjuk azt is, hogy mennyi. Lehet arról vitatkozni, hogy jó-e így, lehet arról vitatkozni, hogy így kell-e ennek lennie, de egy biztos: ami most van, az a piac számára elfogadott struktúra.

(A lényeg: a közvetítők több helyen is pénzhez jutnak. Egyrészt kapnak valamekkora megbízási díjat a hirdetőktől, másrészt kapnak jutalékot a médiumoktól. A jutalék mértéke részben attól függ, összességében mennyi hirdetést tudnak vinni egy adott időszakban, részben attól is függ, hogy mennyire sikerül "jóban lenni" a médiumokkal. Ez sokszor nem is elsősorban a kenőpénzt jelenti, hanem sokkal inkább személyes munkabarátságokat, igen, egyfajta mutyit. Ez a piac se jobb, mint az ország. A gond pont ezen jutalékok mértékével van. A kialakult rendszer nem transzparens, a hirdető nem tudja, mennyit kap vissza az ügynöksége, a média nem tudja, mennyit ad át az ügynökség a hirdetőnek a kedvezményekből. Így kialakulhat az a helyzet is, hogy a legtöbb pénzt a közvetítő cég(ek) kapnak.)

Más kérdés, hogy ez a struktúra amúgy nem jó sem a hirdetőknek, sem a médiumoknak. A hirdető pénzét ugyanis nem kizárólag a hirdetési hatékonyság alapján helyezik el a közvetítők, hanem a megkötött szerződések alapján is. Lehet erről vitatkozni, hogy valóban így van-e, de aki ebben él, az látja: sokszor megy olyan helyre a pénz nagyobb része, aki jutalékot fizet az ügynökségnek, miközben a hatékonyság miatt annak máshol is lehetne a helye. Ez persze szakmailag hibás lépés, de pénzügyileg érthető az ügynökségek részéről. Az ügynökségek cserébe nevetséges díjakat kérnek el a hirdetőktől a munkájukért, lényegében "ingyen" dolgoznak. (Persze nem, hiszen a kezelt reklámpénzből kapnak vissza.)

A médiumok pedig sokszor nem kapnak annyi pénzt, mint amennyit egy átláthatóbb struktúrában kaphatnának, hiszen egy hozzájuk képest erős szereplővel (az ügynökségekkel) kell megállapodniuk.

De akkor miért is mondom azt, hogy ezt a felosztást elfogadta a piac? Azért, mert azt látom évek óta, hogy miközben a fent leírtakkal mindenki tisztában van, senki, sehol nem próbált ezen belülről változtatni. Eddig csak olyanok tiltakoztak, akik nem érintettek ebben a rendszerben.

Közben történt egy pár változás a piacon, elsősorban az online részén. Ez pedig két külföldi szolgáltató, a Google és a Facebook jelentős előretörése. Nem túlzás azt mondani, hogy az interneten elköltött reklámpénzek fele már náluk landol. És ez azért nagyon fontos változás, mert az ő esetükben teljesen más a struktúra. Ugyanis sem a Google, sem a Facebook nem oszt vissza pénzeket, ráadásul a hirdetési fiókokat meg lehet (és a Google ajánlása szerint meg is kell) osztani a hirdetővel, így pontosan lehet látni, mennyi pénz ment a Google-nek és a Facebook-nak. Éppen ezért, a piac ezen szegmensében kialakult az a fajta struktúra, ahol a hirdető külön fizet az ügynökségnek, és külön a médiumnak. (Igen, pontosan, a kormány most pont ezt akarja mindenkivel...)

Tapasztalatból mondom: ezt a fajta költség struktúrát nem volt egyszerű végigvinni a piacon, és főleg nem volt egyszerű kialakítani azt a fajta szakmai hátteret, ami így működik. Nem véletlen, hogy külön ügynökségek foglalkoznak az ilyen jellegű kampányokkal.

Vagyis. Amit a kormány el akar érni egyik napról a másikra, azt a piac is akarja, de sokkal lassabban. Ez ugyanis a kulcs: a változtatás sebessége. Egy nagyon profán példával élve: ha egy utasokkal tömött buszt meg kell állítani, akkor a lassú fékezés esetén senkinek nem lesz baja, akinek segítség kell, az meg tud kapaszkodni - vészfékezéskor meg még akik biztonságosan ülnek is megsérülhetnek, hiszen beverhetik a fejüket, rájuk eshetnek az álló utasok és a csomagok. Ha tehát lehet, nem vészfékezünk.

A kormány egy lassító buszon most be akarja rántani a vészféket. Ez bizony az alábbi dolgokat eredményezheti:

  • sok ember el fogja veszíteni az állását, bár nagy eséllyel többen csak átmenetileg
  • a piac hirtelen megáll, lazán kieshet egy-két hónap
  • a hirdetések leállása hirtelen nagyon rossz helyzetbe hozza a médiát (már azokat, akik nem állami csöcsön lógnak)
  • rengeteg kis médium elveszíti hosszabb távra a bevételeit (ennek az oka egyszerű: az ügynökségeknek van kapacitásuk sok tartalomszolgáltatóval tartani a kapcsolatot, kicsikkel is, de a hirdetőknek ehhez nem lesz kapacitásuk)
  • a piac elkezdi megkeresni a kiskapukat, és most már majd az állam elől is el fogják rejteni a pénz útját - vagyis jelentősen nőni fog az átláthatatlanság és a mutyi

Vagyis. Miközben a szándék mögött álló probléma valós, a jelenlegi megoldás baromság. A piac egyébként is elindult a változás útján, vannak már tapasztalatok és olyan szakértelem, ami meg tudná tervezni az átállást. A kormányzat akkor járna el helyesen, ha ezt a rémálom tervezetet kurva gyorsan visszavonná, majd megkérné a szakmai szervezetek, dolgozzanak ki megoldást a fent vázolt problémákra. Vagyis megtörténne az a csoda, hogy a kormány párbeszédet folytat az érintettekkel.

Amúgy nem vagyok naív, nincsenek nagy elvárásaim. Hacsak nem sikerül erővel megszorongatni a kormányt, be fogják vezetni a törvényt. Készüljünk fel rá, kapaszkodjon mindenki, a ma ismert reklámpiac meg fog szűnni!

(A bejegyzéshez használt kép innen származik.)

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://onlinemarketing.blog.hu/api/trackback/id/tr877508148

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Berényi Konrád: A hazai reklámpiac megszüntetése 2015.06.02. 13:26:02

Vagyis. Amit a kormány el akar érni egyik napról a másikra, azt a piac is akarja, de sokkal lassabban. Ez ugyanis a kulcs: a változtatás sebessége.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szakállasbácsi 2015.06.03. 08:53:21

Igen, teljesen igaz, Konrád: a szakma ugyan nem akarta ezt a változást, de a FB+Google Adwords kikényszerítette. Gondolom erről szól a HOPPex és a programmatic cuccok, RTB, stb. Lám, mindig beigazolódik, hogy nem csak a mit, hanem a hogyan is érdekes, sőt!


süti beállítások módosítása