Amikor leülsz egy potenciális ügyféllel beszélgetni, akkor a személyes szimpátián túl két dolgot kell hamar tisztázni: mit szeretne elérni (vagyis miért beszélgetünk) és van-e rá pénze.
A személyes szimpátia legalább olyan szintig szükséges, hogy ne utáljuk egymást. Bár a munkáink egy jelentős részében nincs személyes érintettség (egy ppc kampány esetében van, hogy hónapokig csak pár e-mail váltás történik), de kell a bizalom, hiszen akárhonnan nézem, az ügyfél pénzét költöm.
Az elérendő cél megint csak nagyon fontos: akkor fogok tudni ajánlatot adni és akkor fogom tudni ezt az ajánlatot utána megvalósítani, majd az eredményességet mérni, ha az ügyfelem tudja, mit szeretne. Ez sok esetben nem üzleti célként indul (kéne valaki online-ra...), de még az együttműködés megkezdése előtt illik ezt is pontosítani, és megfogalmazni.
És végül a pénz. Sokáig nagyon elterjedt nézet volt, és manapság is vissza-visszatérő elem, hogy az internet olcsó. Hát, lófaszt olcsó, már elnézést. Pont annyira drága, mint minden más csatorna, fizetni kell az itt dolgozó emberek munkájáért, és fizetni kell az emberek elérése után is (hirdetési pénzeket). Kevés pénzből pont úgy kis eredményt lehet elérni, mint printben vagy sugárzott médiában.
Az online jelenlét pénzügyi csapdája ott van, hogy elvileg lehet kis pénzből is indulni. Hiszen itt már akár 5 ezer forintért is indulhat kampány! Csak azt felejtjük el, hogy egy "5 ezer forintos kampány" csak annyit jelent: ennyibe fog kerülni a hirdetés megjelenése (ráadásul nettóban, áfa nélkül...). De
- ki fogja megírni a hirdetést?
- ki készít bannert, ha olyan megjelenést akarunk?
- hova mutat a hirdetés: milyen a weboldalunk?
- ki tartja karban a Facebook oldalunkat?
És ezek csak a legalapvetőbb kérdések. Az 5 ezer forint soha nem öt ezer forint. Mindig több. Sokkal több!
Egy olyan weboldal, amin van törött link (a tulajdonos tudtával). Egy olyan weboldal, amiben még látogatottságot mérő kód sincs. Egy olyan weboldal, amin a legfrissebb információ is másfél éves. Egy ilyen weboldal nem alkalmas semmire! Sőt, egy ilyen weboldal többe kerül, mintha nem lenne, mert képes lehetséges ügyfeleket elriasztani.
Egy nem frissülő Facebook oldal, aminek egyébként is csak egy-kétszáz lájkja van, vajon mit mutat? Ilyen Facebook oldallal érdemes-e jelen lenni? Ez egy olyan bolt, amiben nincs áru, de ami van, az is lejárt szavatosságú! (Nem a kevés lájk a fő gond, hanem a 2-3 hetes hallgatás.)
Nem lehet elégszer leírni: ha üzleti céljaid vannak, felejtsd el a szomszéd pistikét, a jóbarátot, aki amúgy tényleg megcsinálja a weboldalad, de szarul, a SEO-ról sosem hallott, és ha módosítani kell, akkor az is hetekig tart, amíg válaszol egy leveledre.
Ha üzleti céljaid vannak, ne a titkárnő kislányára bízd a Facebook oldalad, mert fogalma sincs a cégedről, és úgyis csak a saját ízlése szerint pakolgat fel valamit - amikor kedve van.
Felejtsd el, hogy neked lesz időd mindezekre, hacsak nem megy a céged nélküled, és átveheted a marketinges feladatát. De nemcsak az időd a szűkös: tényleg követed heti szinten az online marketing változásait? Tudsz naponta ránézni a futó kampányaidra, és meg is érted, mi a hatékony és mi nem?
2015-ben már nem lehet egy cégnek lelkesedésből jelen lenni az interneten. Ez bizony pénzbe fog kerülni. Egy olyan weboldal kell, ami már mobilról is nézhető (ez alap, felejts el mindent, ami ezt nem tudja). Ha ott vagy a Facebook-on, akkor hirdetned KELL, mert a Facebook már nem az ingyen ebéd helye (igen, 3-4 éve még az volt, én is emlékszem). És igen, ez is olyan kockázatos, mint a szórólapozás: csak akkor derül ki, megérte-e, ha már elköltötted rá a pénzt. De itt legalább több esélyed van menet közben változtatni.
Semmiből nem lehet valamit építeni az interneten sem. Azok az évek már elmúltak. Sőt, igazából soha nem is voltak.
Utolsó kommentek