Az elmúlt hónapokban egy csöndes, ámde fontos váltást figyelhettünk meg a hazai bannerfronton: a Flash temetését. Szépen lassan minden tartalomszolgáltató arra kéri a hirdetőket, ugyan, felejtsék már el a flash hirdetéseket, legyen helyettük html5 vagy kép.
Miközben ez a változás történik, történt még valami, ami már valóban forradalmi irány: egyre többet beszélünk a hirdetésblokkolókról. Bár a témát már én is érintettem korábban (ez egy 2006-os, vagyis bő kilenc éves bejegyzésem), valahogy mindig azt éreztem, a szőnyeg alá söprése történik a problémának.
De lassan olyan szintre jutunk, hogy nem lehet nem foglalkozni a kérdéssel. Egyes célcsoportok esetében akár 30 százalék fölötti is lehet a blokkolás, és ez már igen magas arány. Lényegében a látogatók harmadát nem érik el azok, akik bannert használnak... Ez már minőségi probléma, és pontosan megmutatja, mitől is forradalmi ez a változás: valamit tenni kell.
Hogy mit, az persze erősen változó. A natív hirdetések az egyik irány, vagyis amikor a tartalom maga a hirdetés. Ez ugye egyrészről nagyon hatékony, másrészről számos etikai kérdést felvet. Hiszen a tartalomba csomagolt reklám esetében sokkal nehezebb felismerni, hogy mi reklámot nézünk. De mégis ez lehet az az irány, ami egyre nagyobb teret fog nyerni már 2016-ban is.
A másik irány persze az, ha a hirdetéseket blokkoló felhasználók fejére koppintunk. A technológia ugyanis segít: az oldal betöltésekor fel lehet ismerni, van-e hirdetésblokkoló a böngészőn. Finomabb megoldás az, ha ilyenkor írunk egy szívhezszólót, hogy ugyanmár, kedves olvasó, a reklámokból élnénk, kapcsolj vissza. A másik a radikális: ha van hirdetésblokkoló, akkor nem adunk tartalmat. Ha valakinek kellenek a cikkeink, kapcsolják ki a blokkolást. Azt hiszem, nem kell nagy jóstehetség, hogy sok nagy tartalomszolgáltató fog ez utóbbival próbálkozni...
Egyébként a The New York Times-s példája megmutatja a harmadik utat is: előfizetési pénzt is lehet szedni, ha vagyunk annyira érdekesek.
Egyelőre kiút persze a mobil: az elterjedt böngészők még nem tudják blokkolni a mobil hirdetéseket. De ez átmeneti idő csak, azt hiszem.
A banner kora tehát lassan elkezdett hanyatlani. Bár közel nem biztos, hogy temetni is fogjuk, de a korábbi meghatározó szerepe már nemcsak hatékonysági problémák miatt tűnik el, hanem egyszerűen nem lesz értelme bizonyos esetekben használni. Ez persze a tartalomszolgáltatóknak a legrosszabb hír: végre kezdték megtanulni, hogyan lehet megélni a banerekből, és most megint lehet gondolkozni jó bevételi forrásokon.
Hirdetőként is felvet fontos kérdéseket: merre lépjünk tovább, mivel készüljünk 2016-ra? Ha fontos a brand, mit csináljunk? Persze vannak cégek, ahol ez még nem akkora gond, ha a célcsoport idősebb, kevésbé technológia-értő, akkor még lehet pár jó évük a bannerekkel. De másoknak igenis el kell gondolkozni azon, mit hoz nekik a bannerforradalom, milyen technikák lehetnek a nyerők a jövében.
De azért biztos ami biztos, tanuljunk meg html5-ben bannert készíteni. Lesz még annak piaca.
Utolsó kommentek