Amikor nem online, de marketinggel kell foglalkoznom, és ezért bele kell magamat ásnom már marketinges területbe, mindig rácsodálkozom, hogy mennyivel több eszközünk van az interneten arra, hogy mérjük az eredményességünket. Másrészt viszont olyan sok könnyen használható eszköz van reklámozásra, hogy sokan gondolják, ők maguk is meg tudják csinálni, nem is kell ahhoz szakember.
Hiszen az eszköz használata egyszerű, és ha valaki azt megtanulja, akkor olyan, mintha értene hozzá. És ebből lesznek a vacak, nem túl hatékony kampányok... Nem elég ismerni az eszközt, ismerni kell a marketinget is. És a marketing ugye több, mint a hirdetés, hiszen ide tartozik a piackutatás, a PR, az analizálás, a modellezés, a statisztikák elemzése. Nem elég tudnunk használni mondjuk az AdWords-öt, azt is tudnunk kell, mire és hogyan használjuk.
Sok más területén a marketingnek ez nem okoz ekkora problémát, hiszen kevésbé népszerűbb megoldások vannak, sokkal nehezebben hozzáférhető módon. És mondjuk egy reklámot értékesítő ügynök nem is ígéri, hogy amit csinál, az marketing.
Annyival talán jobb helyzetben vagyunk, mint 6-8 éve, hogy mára egyre több cég tanulja meg saját kárán, hogy nem elég egy AdWords vizsga vagy egy kis tanfolyam, a jól működő marketinghez ennél több kell: tervezés, némi szakértelem, és sok-sok tapasztalat. És persze kreativitás és némi bátorság is, ha olyat akarunk, ami több, jobb, mint a konkurencia.
Ma azt találtam mondani egy kedves ismerősnek, hogy ő foglalkozzon az eladással (ahhoz ért), mi foglalkozunk a marketinggel (ehhez értünk). Ha én jól dolgozom, neki is könnyebb lesz a dolga, és együtt fogunk eredményt elérni. Így lesz kerek és sikeres a történet. Persze az elmúlt tíz évben már elég sokat írtam itt is erről. Amiért mégis előhozom, az a napi tapasztalat: annyi vacak kampányba futok bele, annyi elbaszott remarketing megoldást látok, annyi kampányt kellett már átvennünk és javítanunk, hogy nem lehet elégszer elmondani: a marketing nem fog menni egy-két nap vagy akár egy hét tanulással. Eszközöket megtanulhatunk használni, és ha már van marketing tudásunk, azt bővíthetjük, de nulláról ne kezdjünk neki egy-egy eszköz használatának. Csak kidobjuk a pénzt és az időnket.
Utolsó kommentek