Az előző bejegyzésemben azt próbáltam elmondani, hogy nem érdemes csak egy hirdetési megoldásban bízni, a tervezés mellett szükség van arra is, hogy ne csak egy eszközben gondolkodjunk. Mivel kaptam pár visszajelzést ezzel kapcsolatban, így azt gondolom, foglalkozok még egy kicsit a témával.
A felvetett kérdés ugyanis ez: vajon mit kezdjenek azok a kicsi cégek, amelyeknek nincs több pénzük 20 ezer forintnál? Nekik nem lesz módjuk arra, hogy sok eszközzel dolgozzanak, nekik kell egy Grál, amelyhez fordulhatnak! A probléma az, hogy nincs idejük próbálkozni, vagyis nincs annyi pénzük, hogy akár csak egymás után is, de kipróbáljanak több dolgot.
Azonnali jó megoldás kell.
Amikor pár hete a Sämlingnél tartottunk online marketing képzést, akkor ott a visszajelzések egy része is arról szólt: jó dolgok ezek, amiket elmondtunk, de egy részük csak nagy cégekre igaz, a kicsikre nem. Mert van egy nagy szakadék a marketingben a nagyok és a kicsik között. És ez a szakadék nemcsak a pénz mennyiségében van, hanem a megtérülési időben is. A kicsiknél ennek szinte azonnalinak kell lennie.
Tehát nézzük meg, mit tehet egy cég, amelyiknek csak nagyon kevés pénze van marketingre!
Először is, gondoljuk azt végig, hogy a marketing nemcsak hirdetés. A hagyományos 4P modellnek is csak egy eleme (price, product, place, promotion), és bár ezt a modellt sokféleképpen szétszedtük az elmúlt években, de van, ami nem változott. Vagyis az első lépéseket még a hirdetések előtt meg kell tenni! És ezek egy jelentős része nem pénzbe kerül.
Azt szoktuk mondani, addig nem érdemes hirdetni, amíg a weboldalt, a kínálatot, a kiszolgálást rendbe nem raktuk. Mert odavinni érdeklődőket tudunk, de a reklám már önmagában nem fog az érdeklődőkből vevőt csinálni! Ahhoz van szükség ezekre a lépésekre.
Tehát bármennyire is kis cég vagy, először nézd meg, mennyire jó és miben igazán jó a terméked. A konkurencia jobb, de drágább? Akár árelőnyöd van. A konkurencia rosszabb de olcsóbb? Akkor minőségi előnyöd van. A konkurencia jobb, de olcsóbb? Akkor ki kell találnod, miért fognak pont téged választani. Ezek a lépések azért fontosak, hogy tudd, majd mit fogsz beleírni a reklámba, vagyis mit ígérsz.
Aztán mindenképpen foglalkozz a minőséggel és a szolgáltatással. Hiszen a sikerességhez kell a bizalom. Ez is marketing, de még nem reklám. A minőség a te feladatod, de a szolgáltatásban már vannak jó ötletek. Ilyen pl. a pénz visszafizetési garancia, a kiterjesztett jótállás, vagy egyszerűen csak a valódi odafigyelés az ügyfélre.
Értelemszerűen az lenne a jó, hogy egy teljes marketing stratégiával indulj neki az üzletnek, de ez kis cégek esetében, hacsak nem marketinges a tulajdonos, egész egyszerűen nem éri meg: amennyibe kerül, azt nem lehet kitermelni. Ezért kell odafigyelni a kisebb-nagyobb trükkökre, ötletekre.
És persze fontos a hirdetés is. Ha kevés a pénz, akkor egy eszközre kell összpontosítani, koncentrálni. Nincs lehetőség többre. De mi legyen ez? Az attól függ. Mint írtam korábban: nincs olyan, ami mindenre jó!
Nézzünk pár példát, egyfajta ökölszabályként:
- Ha rendszeres vevőid lehetnek, s van folyamatosan mondanivalós, akkor legyen hírleveled, és koncentrálj az adatbázis építésre.
- Ha olyat kínálsz, ami kell az embereknek, és keresik is, akkor hirdess a Google keresőben.
- Ha élményt akarsz adni az embereknek, olyat, amit meg kell mutatni, hogy kedvet kapjanak, használd a Facebook-ot.
Mint látható, pontosan ki kell találnunk, mi a célunk! És bár ezzel kellett volna kezdeni, de inkább ezzel fejezem be: a megfelelő eszközt mindig a célhoz választjuk.
Ahogy a jó termékhez, a jó könyvelő megtalálásához, a jó alkalmazottakhoz, úgy a jó marketinghez is kell alapvető tudás, gondolkodás és némi szerencse is. És persze fontos mérni is, mennyire sikeres az, amit választottunk. De reklám nélkül nem fog menni. A cikk illusztrációját Székelyudvarhelyen fényképeztem, és azt hiszem, elmondja a lényeget. Ki is írom ide, mintegy lezárásként:
Ha több ügyfelet szeretnél, reklámozz!
Utolsó kommentek