Tudom, hogy sok cégvezető számára a marketing egyfajta káromkodás. Nem akarják, mert nem értik, és nem akarják, mert sokba kerül. Tudom, mert dolgoztam sok ilyen emberrel. Egy dolgot értenek: az eredményt. Ha elköltök 10 ezer forintot, akkor abból mennyit fogok megkapni, és mikorra? Ha erre a kérdésre nem tudok pontos és megnyugtató választ adni, akkor köszönik szépen, de nem kérik a munkát.
Tény, a cégek jelentős részénél erre lehet adni jó választ. De ez nem jelenti azt, hogy ez így elég. Hiszen a csak értékesítésre költött reklám, bár megtérül, de egyáltalán nem elég, mint marketing tevékenység. Hiszen ez "csak" reklám, és annak is csak az egyik fajtája. Korábban írtam már a marketing nem reklám oldaláról, de talán érdemes egy kicsit kisvállalkozás szintjén elgondolkozni a nem értékesítési célú reklámokról is.
Igen, a márkaépítésről, brandépítésről van szó. És igen, nem kell mindenkinek. De az, hogy kinek kell, alapvetően nem cégmérettől függ. A kérdés az, mit szeretnénk elérni.
Látok nagy, éves több milliárdos forgalmú cégeket, akik "elvannak" brandépítés nélkül, és ismerek olyan évente pár tízmilliós forgalmú cégeket, akiknek a brandépítés miatt van munkájuk. Vagyis a cégméret önmagában nem mutatja meg, mikor kell belekezdenünk a márka építésébe és mikor nem. De akkor mi?
Ami biztosan, az a vevőid köre és a konkurenciáid. Ha a konkurenciáid érett, ismert márkák, akkor neked is azzá kell válnod, ha sikeres szeretnél lenni velük szembe. Ez egyszerű logika: ha ők jobban megjegyezhetőek, mint te, akkor lépni kell.
A vevőid köre már kicsit összetettebb. Ha csak üzleti ügyfeleid vannak (vagyis a te piacod B2B), akkor nagy az esélye, hogy "elvagy" brandépítés nélkül. Kivéve, ha úgy dolgozol B2B piacon, hogy nagyon sok a vevőd, és erős a konkurenciád. Akkor nem lesz elég pusztán az értékesítőkre hagyatkozni. Akkor is kell a brand, ha te B2B piacra szállítasz, de a végső vevők már nem cégek. Tipikusan ilyen az, ha pl. nagyáruházaknak, viszonteladói körnek "terítesz". Ilyenkor azért kell a brand, hogy a te termékedet keressék és ne másét.
Igen, a brand építése nem olcsó dolog. Igen, nem lesz azonnali, kézzelfogható eredménye. De akkor sem pénzkidobásról van szó: a brandépítés befektetés. Hiszen egy ismert márka sokkal nagyobb biztonságot ad és összességében nagyobb forgalmat is el lehet vele érni, mintha nem ismernének bennünket.
Utolsó kommentek