Lassan húsz éve annak, hogy egy nagyon kedves barátommal valahol a Balaton mellett egy egész éjszakát elvitatkoztunk azon, hogy lehet-e, szabad-e bármilyen vacak reklámot csinálni, ha az működik. Mire felkelt a nap, addigra sikerült átértékelnem egy jópár dolgot. Az induló álláspontom ugyanis az volt: az a lényeg, hogy a reklám működjön. Ha ezzel butítunk, ha ezzel romboljuk a közízlést, ha ezzel sértünk esetleg másokat, az nem baj, ha egyébként a reklám hozza az elvárt eredményeket.
Hajnalra ezt átértékeltem. Azóta gondolom azt, hogy igenis van olyan, amit az írástudók felelősségének neveznek a reklám kreatív iparban is. Vagyis igenis alá kell rendelnünk a reklámszövegeket, a reklámhatékonyságot néhány szempontnak. És ezek a szempontok nemcsak a törvények.
Van nagyon sok apró bosszantó dolog, ami igazából nem butít, csak "elfogadja" azt, ami eleve butaság. Kedvencem ezek közül:
- 20 % kedvezmény
Ez ugye azt jelenti, hogy 20%-al drágább valami. Hiszen a logikailag helyes mondta ez lenne:
20 % kedvezmény
vagy ez:
- 20 %
El kell vajon magyarázni, miért? Remélem, nem. De mégis a legtöbben a rossz formát használják, akkor is, ha tudják, hogy rossz. És miért? Mert az a hatékonyabb...
De ez talán a kevésbé problémás példa. Az már sokkal nagyobb gond, amikor egy hirdetés egyszerűen csak gagyi, amikor olyan szintű ízléstelenséget hordoz, mint mondjuk ez itt:

Hiszen gondoljunk bele: az ilyen "alkotások" formálják az utcaképet, a közízlést. A reklámmal ugyanis ez a legnagyobb "baj": pénzért bárhova kihelyezik. Ez azt jelenti, hogy nem a minősége számít, hanem a hirdető pénztárcája. És ha a hirdető butaságot állít, ha a kreatívban hülyeség van, ha a reklám szembeköpi mondjuk a grafikus szakmát, akkor is rengetegen fogják látni.
A reklámozóknak tehát felelősségük van. Nem írhatnak mindent, nem mondhatnak mindent, igenis figyelniük kell arra a társadalomra, amelyhez ők is tartoznak. Nem minden a hatékonyság, még ha ezt a kkv világban annyira fétisként is kezeljük. Hiszen előbb vagyunk emberek, és csak utána fogyasztók.
Utolsó kommentek