Mostanában egyre kevésbé szívesen próbálom megjósolni, mi lesz jövőre, mi fog történni a hazai piacon. Ennek elsődleges oka az, hogy már egy ideje nem valódi piaci folyamatok zajlanak. Persze sosem volt a média politika mentes, de az internet sokáig mellékes terep volt. Aztán az utóbbi időben az internetes média is a politikusok és strómanjaik, kiszolgálóik játszótere lett.
Ez alapvetően persze azt is mutatja, mennyire fontos lett az internet, de egyben nehézzé teszi annak megjóslását, mi lesz jövőre. Mert a piac egyébként bővül, és kellenek a jó tartalmak. A hirdetésekben van pénz, egyre több, és persze a felhasználók is egyre több időt töltenek el a valamilyen képernyő előtt. Más kérdés, hogy ennek egyik legnagyobb nyertese a Facebook. A másik meg maga a mobil.
Így ha eltekintünk a média történéseitől és inkább az egyéb folyamatokra figyelünk, akkor két nagy irány már jól látszik: a mobil és a programmatic.
A mobil tiszta ügy. Egyre többen használják a mobiljukat az idősebbek is, vicces módon az X generáció (36-49 év) a második legaktívabb a Z generáció (19 alatt) után. Ez praktikusan azt jelenti, hogy már ma is jellemzően 25-50% között van a valamilyen mobil eszközről érkező látogatók aránya a weboldalakon, és az alsó 25% nagyon szépen fog növekedni. Lefordítva munkára: ha weboldalt csinálsz, tervezd meg előbb a mobilos változatot, úgyis azt fogják sokan használni. Aztán jöhet a desktop nézet. (Igen, reszponzív oldal kell, de ettől még illik megtervezni, milyen a mobilos megjelenés.)
A programmatic már egy kicsit nehezebb kérdés. Egyrészt ez jobbára a nagyok játszótere, hiszen a legkisebb költségvetés, amivel már érdemes belevágni 1 millió Ft. De ha ki akarjuk használni a megoldás valódi előnyeit, ennél azért több kell. Másrészt a piac szereplő sem tudásban sem érdekeltségben nincsenek felkészülve. Lefordítva: kevés a szakember ügynökségi oldalról, még kevesebb megrendelőiről, a tartalomszolgáltatók sem lelkesek, és inkább a resztlit adnák így. Ez viszont azt is jelenti, hogy 2017-ben is sokkal-sokkal többet fogunk beszélni a programmaticról, mint használni azt.
És mi lesz ezen kívül? Egyre jobban ki leszünk szolgáltatva a Facebook-nak, egyre több kkv ismeri fel, mire is van valójában szüksége, és mivel felfutás van a piacon, ismét tele leszünk kóklerekkel. Nem lesz tehát egyszerű 2017, de nagy csodákra sem számítok.
Persze pár hét, és kiderül minden. Aztán majd vagy jól előcitálom ezt a posztot, ha igazam lesz, vagy csendben hallgatok, ha tévedek. Az előrejelzések már csak ilyenek.
Utolsó kommentek