Marketinges vagyok. Szeretem a marketinget. Így más szemmel nézem azokat a dolgokat, amihez a marketingnek köze van. De azt is látom, hogy sokak számára a marketing - vagy annak bizonyos elemei - a szükséges rossz kategóriába tartoznak.
Hirdetnek, mert kell. Marketing tervet írnak, mert úgy szokás. Értékesítőket alkalmaznak, mert anélkül nincs meló. És nem látnak a folyamatok mögé. Ez persze nem baj, csak így sokszor nem értik, mit miért és főleg hogyan érdemes csinálni. Megtanulnak használni eszközöket, és számukra az a marketing.
Jó marketinges nem attól leszel, hogy profi AdWords kampányokat csinálsz. Attól sem leszel az, ha kiválóan értesz Facebook posztok írásához. Ha össze tudsz rakni egy fasza szórólapot, attól sem leszel jó marketinges. Pedig ezek mind nagyon fontos feladatok, és igen, így jó adwordsös, jó facebookos, jó grafikus vagy. De attól, hogy egy vagy több eszköz használatát megtanulod, még nem tanulod meg a marketing egészét.
Az utóbbi időben több komolyabb marketing tervet kellett készítenünk. Ezek a folyamatok nem rövidek (és nem is olcsók). A célmeghatározástól kezdve a kutatáson keresztül a végrehajtandó feladatok megtervezéséig sok olyan területet érintünk, amely egy-egy eszközhöz kötődik. Nem vagyok profi minden eszközben. Nem én csinálom az AdWords kampányokat, nem én csinálom a Facebook posztokat, nem én rajzolom meg a szórólapokat. Az én dolgom, marketingesként, hogy megmondjam: mi a cél, minek milyen hatást kell elérnie, milyen eredményeket várunk el, és ezek az eszközök hol kapcsolódnak a nagy egészhez.
A marketinges feladat a megvalósítás koordinálása is. Sokszor persze maga a megvalósítás. Egy-egy eszköz profi ismerete. Ami nem zárja ki tehát, hogy jó marketinges legyél. Sőt, segít abban: minél pontosabban ismered az eszközöket, annál jobban meg tudod tervezni a teljes marketinget.
A legtöbb cég, amelyik hibázik, pont a fenti probléma miatt követ el hibákat: nem a "nagy egészre" koncentrálnak, hanem egyes elemekre. És amikor nem jönnek az eredmények, nem is tudnak kitörni a problémákból: sem tudások, sem gyakorlatuk nincs váltani.
Ezért kell a marketing terv, és ezért kell a tervezési folyamat. Mert ez ad abban segítséget, hogy sikerüljön túllátni az egyes eszközökön.
Utolsó kommentek