A kreatív gondolkodás, a kreatív hirdetések készítése egyfajta elvárás a reklámszakmában. Ha nem vagy kreatív, akkor lehetsz jó szakmunkás, de nem leszel kiemelkedő. Ezt persze ennyire nem szokás kimondani (és még mennyi mindent nem szokás kimondani!), de valahol belül ezt nagyon sokan érzik. Éppen ezért aki csak teheti, megpróbál kreatív lenni. Vagy megpróbálja megtanulni a kreativitást, ezzel csinálva piacot sok olyan embernek, akik ebből próbálnak megélni.
A kreativitás fakadhat belülről, de lehet hosszas képzés, gyakorlás eredménye is. És persze egy kreatív ember sem képes az önkifejezésre, ha nem tanul meg bizonyos technikákat, pl. nem tud számítógéppel rajzolni, holott arra lenne szükség egy munkához. Tehát önmagában a kreativitás nem elég, másrészt viszont nem szükségszerűen kreatív az, aki képes elsajátítani bizonyos technikákat. Ezeket azt gondolom, elöljáróban el kellett mondanom.
Nagyon sok évvel ezelőtt, amikor készültünk az 1990-es választásokra, egy átmulatott szegedi éjszaka után, hajnalban elkezdtünk reklámszövegeket írni az akkori Fidesznek. Nem voltak eget rengető ötleteink, elsősorban játék volt ez a szavakkal, bizonyos általunk akkor már ismert technikákat használtunk. Két dolog maradt meg belőle: egy olyan megoldás, amikor egy pozitív tényt állítunk, és mellé rakjuk az alap üzenetet, a másik, amikor egy ismert szöveget alakítunk olyanná, hogy hordozza az üzenetet. Ezek voltak azok:
- A Földön 3 és fél milliárd éve van élet - szavazza a Fideszre!
- Hull a hó és hózik, Micimackó is a Fideszre szavazik.
Mindkettő érezhetően bugyuta, ámde aranyos. Alapvetően vicc. Mi se gondoltuk komolyan, nem is készült belőle óriásplakát vagy szórólap. Délutánra amúgy is kialudtuk magunkat.
Amiért az eszembe jutott ez a régi történet, az egy óriásplakát volt Budapesten. Így hangzik: Vegyetek autót, mert kell a pénz. Elég régi plakát ez, és biztos én is ezerszer láttam már, amikor elhajtok előtte kocsival, de az utóbbi hetek online történései után valahogy más fényben látom ezt a megjelenést. Eszembe jutottak azok a kreatívnak szánt megoldások, amelyek a Facebook-on jöttek szembe. Hol bejegyzésként, hol kommentként. A Lidl-IKEA húsgolyó adok-kapok olyan új teret nyitott a viccesnek szánt riposztoknak, ami miatt sokkal több erőltetett megoldást látok.
A probléma mindegyikkel ugyanaz: egy mások által kitalált megoldás klónozása történik, vagyis lényegében ugyanaz az ötlet lesz máshogy megvalósítva. Mert az vicces, ha egy cég elkezd szóviccekkel kommunikálni. De ha erre öt másik is ezt csinálja, az már nem az. Az is vicces, ha egy cég odakommentel a másiknak valami nem sértőt - de az nem, ha ebből egyfajta trend lesz.
Én tökéletesen megértem azokat, akik megpróbálnak kreatívok lenni, hiszen ahogy írtam, erre van igény. De könyörgöm, tanuljunk mellé önmérsékletet is, és legyen valami külső kontroll, ami vagy aki tud szólni, hogy figyi, ez már ciki!
Persze, mi baj lehet... Legfeljebb teleszemeteljük az étert szar reklámokkal. Ettől csak a fogyasztók fognak elfordulni tőlünk, az meg kinek fáj?
Utolsó kommentek