A napokban tanítottam online marketing alapjait, ahol az első lecke a stratégia. Amikor elmondom, miből áll össze egy marketing stratégia, akkor ennek a végén megmutatok néhány stratégiai modellt is. Kedvencem a web stratégiai piramisa, erről már ezen a blogon is írtam többször is. Csak sajnos van vele egy nagy baj.
Elavult.
A web stratégiai piramisa az egymásra épülő feladatokból áll, ezeket kell szépen elvégeznünk, ha jelen akarok lenni az online térben. Természetesen sosem volt jó minden cégnek, hiszen sokféle céllal és sokféle szolgáltatással vagyunk jelen a piacon. De azon cégeknek, akik egy egyébként offline tevékenységet végeznek, csak az interneten is akarnak kommunikálni, ez egy nagyon jó modell. Volt.
A piramis egymásra épülő elemekből áll, és itt a sorrend is fontos. Legalul van a tartalom, azt követi a használhatóság, e fölött van keresőoptimalizálás, majd a közösségi média, végül a hirdetések.
Ez a modell jó régi, én tíz éve írtam róla először. És már akkor sem volt friss és ropogós. Rengeteg dolog megváltozott, de talán legjobban a hangsúlyok tolódtak el. Mert az tuti, hogy a piramis alapja továbbra is fontos: tartalom 2020-ban is kell. Viszont ezt a tartalmat már nagyon sok különböző úton fogjuk eljuttatni a célcsoportjainknak, és ezekből csak egy a saját weblapunk.
Mert weblapra még mindig szükség van, éppen csak nem biztos, hogy ugyanarra, mint pár éve. A Covid járvány miatt például nagyon sok új webshop indult idén: számos cég, akiknek eddig egy egyszerű weboldaluk volt, hirtelen rájöttek, webáruházra is szükségük van - nem elég a fizikai bolt, főleg akkor nem, ha azt be kell zárni...
De a weblap szerepe megváltozott. Az alapvető információk továbbra is itt vannak, de mára a látogatók jelentős része úgy érkezik ide, hogy előbb máshol találkozik a tartalmunkkal: például a közösségi médiában. Így az a modell, amely arra épít, hogy a weblapot feltöltöm tartalommal, szépen becsomagolom, elérhetővé teszem keresőből, és majd csak ekkor lépek ki a közösségi médiába, már nem szükségszerűen jó sorrend.
Nem arról van szó, hogy ezekre nincs szükség, hanem arról, hogy máshol vannak a hangsúlyok. Mert a modell hiányossá vált, és ami még nagyobb baja: rossz helyre teszi a hangsúlyokat.
2020-ban a közösségi média minden olyan esetben, amikor a célcsoportunk jelen van valamely platformon, elkerülhetetlen. Ez praktikusan azt jelenti, hogy aki nem a B2B piac valamelyik speciális szegmensében van (pl. egy-két partnernek szállít csak be), vagy nem a B2G piacon van, biztosan kell neki a közösségi média. De ami az érdekes: még akkor is kellhet, ha valójában nem onnan szerzi az ügyfeleket. Mert a cégről kialakított kép esetében számít a social jelenlét, és ez befolyásolja, hogy ki akar majd elmenni oda dolgozni. Vagyis az employer branding is fontossá vált!
2020-ban kell lenned tartalomnak. Kell lenni üzenetnek, és kell, hogy legyen valami történeted. Vagy nagyon ütős termékeidnek kell lennie. Nem kérdés, hogy a piramis minden szintje kell. De a tartalom fölött egyszerre vannak jelen a szintek, és azok hatnak egymásra is. A piramis modell már nem az igazi.
És mi az, ami hiányzik a piramisból? Eredetileg is hiányzott az email marketing, de mára kiderült, hiányzik a párbeszéd is, vagyis amikor a fogyasztókkal többirányú a kapcsolatunk. Mert a közösségi média ezt is megköveteli tőlünk.
Milyen hát a jó modell 2020-ban? Sokkal inkább egy ciklus, egy kör, ahol az egyes elemek hatnak egymásra. Ahol nincs semmi a másik alá- vagy fölérendelve, ahol foglalkozunk minden elemmel.
A ciklus közepén pedig ott vannak az eszközeink, amik ezt az egészet működtetik és ellenőrzik: a párbeszéd, a mérés, és a folyamatos elemzés. A mérésről majd külön fogok írni egy másik bejegyzést, de a tartalom fontosságát érdemes kiemelni. Éppen ezért a fenti ábrát módosítottam is, hogy lássuk, a tartalom mindig és folyamatosan kell.
Hiányzik ebből a modellből az a fajta állandóság, amit egy piramis mutatott. Hiányzik ebből a modellből az a fajta stabilitás, amit a piramis sugallt. De ez nem is baj. Jelenleg az online marketingben a változás az, ami igazán állandó. Az egyes eszközöket meg kell tanulnunk használni, mérni kell és kommunikálni kell, és folyamatosan foglalkozni minden elemmel, mert ami ma igaz, holnapra megváltozhat.
A jó modell tehát dinamikus. A piramisok kora elmúlt.
Utolsó kommentek