Pár hónapja olvasom a külföldi blogokban, hogy mekkora probléma a Facebook-on az oldalak organikus elérésének a jelentős esése. Mi is tapasztaltuk ezt, de eddig is hozzá voltunk szokva, hogy a direkt kereskedelmi célú oldalakat sosem szerette nagyon megmutatni a Facebook. Aztán most tartalomszolgáltató adatait is volt szerencsém látni, és ott is brutális esések történtek.
Az elmúlt egy év távlatában a Facebook organikus elérések akár a korábbi időszak harmadára, negyedére is leestek, egyes esetekben látunk 90 százalékos esést is - mindezt úgy, hogy hasonló mennyiségű és minőségű posztok jelennek meg.
Saját oldalaknál ilyet ritkábban látunk, igyekszünk folyamatosan alkalmazkodni a Facebook-hoz, de a csökkenés minden szinten tettenérhető. Ami látszik, hogy sokkal kevesebb embernek mutatja meg a Facebook az oldalakat, így csökken az interakció, ami további csökkenést eredményez, és így tovább - vagyis kevesebb ember látja, kevesebb kattint, lájkol, kommentezik. Ez nem jó brand szempontból sem, de ahol a forgalomterelés a lényeg (webáruház, tartalomszolgáltató), ott ez jelentős weboldal forgalom csökkenéssel is jár.
Egy brand kampányban vagy egy termékkampányban értelemszerűen nemcsak az organikus elérésekben bízunk, így ott megszoktuk, hirdetni kell. De sok esetben ez nem éri meg, vagy nem megoldható. Ilyen példa a tartalomszolgáltatás, de ilyen példa sok non-profit szervezet is, legyen szó alapítványról, egyesületről vagy akár önkormányzatról. Így aztán a probléma elsősorban náluk jelentkezik, pontosabban náluk látszik jobban.
Természetesen ügyes posztokkal lehet javítani a helyzeten, de csak bizonyos határok között. A Facebook csoportok használata, az oldalkedvelők csoportokba terelése is segít. De mindez jelentősen elmarad attól, amihez korábban hozzá voltunk szokva. Így mára kijelenthetjük: cégeknek, szervezeteknek a Facebook lassan elveszíti közösségi média jellegét, és csupán hirdetési platform lesz. Mert nem nevezném közösségi média eszköznek azt, ahol a közösségemet, közönségemet csak pénzért tudom elérni. Azt amitóta az eszemet tudom, hirdetésnek hívjuk.
Hogy ez mennyire baj? Meglátjuk. Volt online marketing a Facebook nélkül is, vannak és lesznek alternatívák. Most a Facebook egy kikerülhetetlen platform, akkor is ott kell lenni, ha amúgy a hatékonysága csökken. De lesz egy pont, ahol már nem éri meg, ha ez a trend folytatódik. És majd akkor kitaláljuk, mihez kezdjünk.
Az is lehet, a Facebook visszakorrigál, bár én ebben nem hiszek. Azt gondolom, ez egy olyan helyzet, amihez hozzá kell szoknunk, amit meg kell tanulnunk kezelni.
És lassan újra kell tanulnunk az eléréseket és a forgalomtereléseket is.
Utolsó kommentek