Tegnap kaptam egy árajánlatkérést. Három éve készítettem egy cégnek egy online marketing stratégiát, amit sikeresen végre is hajtottak, és most kérik, tervezzem meg a következő időszakot. A cég elérte a korábban kitűzött célokat, piacvezető lett a maga területén, így most a feladat is természetesen már más lett.
Ritkán kapok ennyire egyértelműen pozitív visszajelzéseket a tervezési munkáról, és ennek több oka is van. Sok esetben az ilyen jellegű tervek megvalósítása már nem teljesen a mi feladatunk, így nem látjuk az eredményeket. Más esetben mindössze azért kell egy ilyen terv, mert valami pályázat megkívánta. És persze olyat is láttam, ahol évekkel később is úgy haladtak tovább, ahogy korábban azt megbeszéltük, még akkor is, ha már esetleg érdemes lett volna újabb stratégiát készíteni.
Mert egy jó stratégia tényleg nem él többet, mint ez a három év. Amikor annak vége, akkor újra kell tervezni, mert változhatnak a célok, változhatnak a célcsoportok illetve a célcsoportok szokásai, és változik a piac is. Ahogy a cég helyzete megváltozik, úgy változnak az üzenetek, az eszközök. Ez teljesen normális, így működik ez a piac, ezért is kell tervezni és újratervezni.
Az újratervezés annyiban egyszerűbb, hogy egy korábbi terv miatt már a céget jól ismerjük. A piac alapjait is ismerjük, és azt is láthatjuk, a korábbi tervből mi működött és mi nem működött. De azt a hibát nem szabad elkövetni, hogy úgy kezdünk neki a tervezésnek, hogy mindent a korábbi tervből következtetünk. Ez félrevihet, érdemes tehát bizonyos lépéseket ugyanúgy végigcsinálni, mint amikor az első terv is készült: kellenek az interjúk a cégen belül, kellenek a piaci adatok, kellenek a kutatások - lényegében minden.
Ez egy új terv, új célokkal, egy megváltozott piacon. És persze a léc is magasabbra került: nem egyszerűen jó terv kell, hanem legalább olyan jó terv kell, mint az előző. És ez az, ami az igazi kihívás.
Utolsó kommentek