Onlinemarketing blog

Az Onlinemarketing blogon a hazai és külföldi online marketing hírekből, információkból merítek. Ha érdekeset látok, hallok, olvasok, arról elmondom a véleményem. Néha pedig csak leírom, amit szerintem érdemes tudni az internetes, online, digitális marketingről.

Berényi Konrád, tanácsadó

Levél a blognak

Legfrissebbek

Nincs megjeleníthető elem

Fontos dolgok


etarget

Nomen Est Omen

A Konrád férfinév a német Kuonrat névből származik. Elemeinek jelentése: merész és tanács.
Forrás

A Cég

Az Onlinemarketing blogot az Onlinemarketing.hu Kft., mint online marketing és kommunikációs ügynökség vezető tanácsadója és ügyvezetője írja.

Onlinemarketing.hu Kft.

 

Fontos dolgok

Add to Google

Add to Netvibes

Twitteren. Vigyázat, mély víz!

Hirdetések

Közösségi média alkalmazás partnerünk a
pagerider-logo_1.png




Virágcseppek - Bach virágterápia tanácsadás

Utolsó kommentek

  • Konrad: Itthon én elsősorban Koren Balázsnál láttam ezt a témát: kobak.org/blog/ (2023.10.25. 19:37) Tanulj dolgozni az MI-vel
  • pcmentor: Tudsz esetleg ajánlani olyan blogot, videósorozatot, ahol ezt meg lehet tanulni? (2023.10.24. 23:33) Tanulj dolgozni az MI-vel
  • Aztapaszta: Mindig nagy izgalommal vártam a podcast adását a Meti Heteor-t. Nagyon fog hiányozni. (2023.09.05. 06:45) Jó utat, Kelt!
  • Konrad: @Androsz: valójában számos más téma is van viccelni, és pont azért nem jók az általad sorolt témák... (2023.05.02. 18:17) Mivel viccelj?
  • Androsz: Hát, sajnos a legjobb ma semmivel sem viccelni. Valaki biztosan megsértődik rajta, és ma már minde... (2023.05.01. 15:40) Mivel viccelj?
  • Utolsó 20

MUNKA!

Nincs megjeleníthető elem

Tagek

8x80 (3) adatbázis építés hónap (5) adblock (15) adverticum (4) AI (5) ajánló (596) analytics (7) apple (3) arukereso (84) arukereso toplista (72) banner hónap (8) blog (233) blogmarketing (64) blogring (97) business blog (40) céges weboldal (14) e-business (10) ebusiness (108) ekormányzat (3) előadás (25) email marketing (47) érdekes (212) etarget (207) etarget qa (4) etarget tippek (33) etarget toplista (128) facebook (182) fórum (6) gépház (100) gerillamarketing (10) google (119) hiba (113) hírek (36) humor (31) iab (4) index (33) instagram (7) internetes fejlesztések hónap (4) internetes stratégia 2007 (8) internethungary2006 (16) internethungary2007 (6) internethungary2008 (4) internethungary2009 (5) internethungary2010 (6) internet hungary 2011 (3) iwiw (74) jog (31) kampány (398) kérdés (7) kereső (62) keresőmarketing (233) keresomarketing nap 2007 (7) keresomarketing nap 2008 (7) keresomarketing nap 2009 (8) keresomarketing nap 2010 (3) keresomarketing nap 2011 (6) keresomarketing nap 2012 (5) keresőoptimalizálás (51) keresőoptimalizálás tematikus hónap (5) kkvmarketing (9) Klub (19) közösség (251) közösségi média (32) kreatív (140) kutatás (100) látogatottság (28) laza (10) LinkedIn (5) Marketing és környezetvédelem (6) mediahungary (3) mediahungary2010 (4) mesterséges intelligencia (4) minicrm (7) mobil (34) mobil marketing (23) msn (10) oktatás (42) om eloadasok (4) om tanacsadas (3) onlinemarketing (1364) online kutatas 2007 (7) online marketing tippek (366) polblog (57) pr (29) reklamkonferencia eger (6) reklám célzás hónap (6) rss (23) sem (201) seo (50) smo (47) spam (32) startup (9) startup 2008 (4) startup 2009 (4) startup 2012 (5) statisztika (324) stratégia (23) szakcikk (6) szövegírás (45) tabu (5) támogatott bejegyzés (43) tanácsadás (22) tanácsadás hónap (4) tartalom (83) tartalommarketing (4) telefon (3) TikTok (3) turizmus online (5) twitter (13) üzlet (435) üzleti kommunikációs hónap (4) video (117) viral (25) vírusmarketing (30) vlog (4) web2 (142) web22 symposium (7) web2 symposium (17) webáruház (4) weboldal (259) webshop (5) website ergonómia hónap (4) wiki (4) wom (35) www.fenyek.hu (5) yahoo (13) [origo] (15) Címkefelhő

Hirdetési partner


Infinety Online Média és Marketing Kft.

Tel: +36-1-326-0065
E-mail: sales@infinety.hu
Web: infinety.hu
Blog: infinety.blogspot.com

Szabad-e célozni?

Címkék: onlinemarketing szabályozás célzás

2020.12.21. hétfő 10:00 Konrad

dart-1943313_640.jpg

Az online marketingben az talán legjobb dolog hirdetőként, hogy nagyon pontosan tudunk célozni. Több olyan célzási lehetőségünk van, amely a nem online marketingben lehetetlen, vagy csak nagyon nehezen kivitelezhető.

Ennek számos oka van, de elsősorban az, hogy különböző eszközök, szolgáltatások adatokat tárolnak rólunk, folyamatosan gyűjtik és frissítik azokat, és ezekből olyan profilokat állítanak fel, amelyek alapján kifejezetten pontosan leszük célozhatóak. Ezek a célzások mára annyira pontosak lettek, hogy a felhasználók egyre nagyobb része számára félelmetessé válnak.

Elterjedt vélemény például, hogy a Facebook figyeli a telefonunk mikrofonját, és amit hall, arra is céloz. Ez cáfolható, vagyis nem igaz, ez a cikk például erről szól (köszönöm, Bernschütz Mari a cikket!), de ettől még tudom, hogy sokan nem hiszik el, és állítják: márpedig a Facebook figyel.

És egyébként igaz is: a Facebook figyel. A beszélgetést nem, de azt például látja, ha egy közeli ismerősünkkel vagyunk egy helyen, hiszen a mobilunk helyadatait megkapja. És simán lehet, hogy ez alapján is céloz: ha a testvéremet érdekli egy téma, most keresett rá, most nézett meg valamilyen tartalmat, és aztán velem találkozott, akkor megmutatja nekem is azt a tartalmat.

Hogy miért? Mert ha bejön, akkor a célzás nagyon pontos, és a cél ez: minél pontosabb célzással megfogni a figyelmet, és ha a figyelem megvan, akkor talán kattint a hirdetésre, és vásárol a felhasználó.

Azt látom, hogy ettől félnek az emberek. Nem tudják, mi van a "gépház alatt", nem tudják, hogy évtizede gyűlnek az adatok. Ebben a fent linkelt cikkben is, ott vannak azok a bekezdések, amik rácsodálkoznak, hogy az alkalmazások képernyőképeket gyűjtenek a felhasználói szokásokról. Ez annyira nem új technika, hogy én már 13 és fél éve írtam erről: már akkor létezett olyan megoldás, amivel a weboldalon történt folyamatról filmet lehet rögzíteni. És a HotJar csak ezt követően robbant be a piacra...

A kérdés mára nem az, hogy az eszközeink a mikrofonon keresztül figyelik-e a beszélgetésünket. A kérdés nem az, hiszen teljesen mindegy. Annyi más módon tudnak körülöttünk anyagot gyűjteni, és ezekből felhasználói profilokat építeni, hogy a mikrofon már nem is kell.

A kérdés mára az: megengedjük-e, hogy ilyen mértékben célozhassanak a reklámok?

Az Európai Unió erre már pár éve adott is választ: csak akkor engedhető meg, ha a felhasználó erről tud. Erre lett kitalálva a GDPR szabályozás, a cookie policy, és minden más, kicsit zavaró megoldás, ami majd a jövőben fog megjelenni.

A technológiai cégek egy része is megadta a választ: egyre kevesebben engedik, hogy magukon kívül mások is gyűjtsenek rajtuk keresztül adatokat. Erről sok szó lesz a következő években.

Válasz amúgy még nincs a fenti kérdésre. Hirdetőként az ember hajlik arra, hogy igenis lehessen profilokat építeni, és így lehessen pontosan célozni. De felhasználóként a kép már sokkal összetettebb. Ezekkel az adatokkal ugyanis vissza is lehet élni, és tudjuk, hány cég él ezzel vissza.

Hiszen elég csak megnézni, milyen telefonról érkezik a látogató. Ha az egy drága mobil, akkor bátran lehet a felhasználónak magasabb árat mutatni, úgyis megveszi, nem?

És ez csak egy kicsi és "ártatlan" példa, sok más is van, de nem kívánok ötleteket adni. A lényeg: amivel vissza lehet élni, azzal előbb-utóbb valaki visszaél. Ahogy történt ez az utóbbi években sok helyen, elég csak a Cambridge Analytica botrányra gondolni.

Én a magam részéről félnék attól, ha mi, marketingesek szabad kezet kapnánk. Frederik Pohl és C. M. Kornbluth A ​Venus-üzlet című regényben már 68 éve megírta, milyen lenne a világ, ha a reklámcégek uralnák azt - nem nagyon tetszene senkinek. A szabályozás kell. A szabályozás mértéke lehet vita tárgya, de a szükségessége nem. Viszont jó lenne, ha egységes és nemzetközi szabályok lennének - erre viszont nagyon kicsi az esély.

Addig is, az adatok gyűlnek rólunk, a célzások egyre pontosabbak, és a felhasználói para meg csak növekszik. Csak aztán nehogy visszaüssön ránk, marketingesekre ez a folyamat valamikor...

13 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://onlinemarketing.blog.hu/api/trackback/id/tr816352248

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

annus731211 2020.12.22. 10:08:36

Engem például az zavar egyre jobban, hogy a TV2 csoport adásaiban nem elég, hogy rommá törik a műsort reklám- és ajánló blokkokkal, de már a műsorban magában (legtöbbször filmekben) a képernyő 20%-át elfoglaló ajánló animáción felül gond nélkül belerakják a pop up szerű reklámokat. És esélyem nincs ez ellen bárhogy is védekezni. Szóval a telónk meg a social media egy szegmense csak ennek az óriás reklám cunaminak.....

Bobby Newmark 2020.12.22. 10:18:17

@annus731211: Ha tévét nézel 2020-ban, akkor meg is érdemled.

midnight coder 2020.12.22. 11:38:13

Mert mennyivel jobb is lenne ha mondjuk mosópor vagy intimbetét reklámot kapnék az arcomba mint anno a TV reklámokban...

midnight coder 2020.12.22. 11:51:10

Amúgy nézzük meg a folyamatot: Pl. tabletet akarok venni. Ennek hatására elkezdek ilyesmit keresni a gugliban. Megnézem Pl. az árukeresõn hogy milyen ajánlatok vannak, mennyiért. Kinézek pár típust a paraméterek és az ajánlások alapján, elolvasom róluk hogy milyen leírások vannak velük kapcsolatban különbözõ újságokban idehaza és külföldön. Na ekkor kapcsol a gugli és kezd el nekem tablet reklámokat küldözgetni.

Ekkor három lehetõség van:
1. Addigra már megvettem a tabletet. Késõ bánat...
2. Rosszabb ajánlatot ad mint amit kinéztem magamnak. Na, ez így járt.
3. Jobb ajánlatot ad mint amit én akartam. Na akkor megnézzük közelebbrõl. Ez esetben nyertem a dolgon.

Az meg amúgy, aki kitalálta az EU-ban hogy bannereket kelljen a sütikkel kapcsolatban kitenni, szarhatna egy farfekvéses kövér sünit minden nap kétszer. Mert hogy a felhasználók 99.9%-a ezeket automatikusan leokézza. A maradék pedig felveszi az alufólia sisakot a gyíkemberek ellen, és azután okézza le.

A másik dolog, amivel (a fizetõs média) szokott érvelni a reklámmal támogatott tartalmak ellen, hogy ekkor te vagy az áru. Csak az a dolog szépséghibája, hogy a fizetõs médiában is. Mert Pl. ha akkora lúzer vagy hogy TV-re fizetsz elõ, akkor fizetsz a csatornákért ahol a reklámokat néha adással szakítják meg. Ráadásul kimondottan irritáló reklámokat, mert hogy targetálás híján végképp olyasmit kapsz az arcodba ami kurvára nem érdekel. Sem az agyhalott háziasszony intelligens mosópora, sem a nagyon boldog kisgyerek környezetszennyezõ pelenkája, sem az N+1. ásványvíz/lónyál, sem a többi épületes termék amiket ezeken a kanálisokon hirdetnek. Na, egyebek közt ezért nincs TV elõfizetésem jó pár éve.

steery 2020.12.22. 13:41:14

Van ezzel a felhasználó figyeléssel és nyomkövetéssel egy súlyos probléma, ami felett kb. mindenki elsiklik. Attól még, hogy megnézek egy terméket vagy kirakatot, az nem jelenti azt, hogy vásárolni akarok vagy tudok, mert van rá pénzem. Lehet, hogy keresek valamit, de nem találom. Tehát nincs szükségem még több irreleváns reklámra, hogy csupa olyasmit toljanak a képembe, ami nem kell. A célzott reklámozás helyett több értelme volna a felhasználóval-fogyasztóval való párbeszédnek. Ha megkérdeznék, mit akarok, majd megkeresnék nekem a termékdzsungelben azt, ami a lehető legközelebb van a leírásomhoz. Az ilyen interaktív marketingnek van nagy jövője, csak épp a fejlesztésében még alig tartunk valahol.

steery 2020.12.22. 13:46:03

A kommentekben felvetett tévé csatornás problémakörhöz hozzátenném, hogy nekem például azért nincs tévém, mert nem akarok azért fizetni, hogy olyan műsorokat nézzek, amiket nem én választok ki magamnak. Nem én döntöm el, hogy mikor, milyen műsort nézzek. A csatornák önkényesen megvágják, szétcenzúrázzák a filmeket (és erről gondosan elfelejtenek értesíteni), plusz telenyomják őket reklámokkal, folyton megszakítva a műsoridőt. És még visszapörgetni vagy újranézni sem lehet az engem érdeklő részeket. Ez így nagyon gáz. Majd akkor lesz tévém, ha a csatornák rendszeres havi díjat fizetnek nekem azért, hogy nézzem a nekem nem tetsző műsoraikat.

midnight coder 2020.12.22. 13:47:09

@steery: Itt igazából reklámról van szó. Ami vagy célzott - azaz azt kapod amire kerestél, vagy random ami azt jelenti, hogy abból kapsz viszonylag sokat, amit nagy tömegben adnak el és nagy rajta a profit. Azaz kapsz az arcodba mosóporreklámot, intimbetétet, szaros pelenkát mint a TV-ben. Biztos hogy ezt akarod? Másrészt, semmi nem irritálóbb mint amikor az embernek az eladó az arcába mászik hogy miben segíthetek. Nem segíthetsz, egyelõre nézelõdöm. Majd ha segítség kell, szólok. Na akkor segíthetsz, persze ha tudsz.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2020.12.22. 13:52:25

"de ettől még tudom, hogy sokan nem hiszik el, és állítják: márpedig a Facebook figyel."

Mert ha nem, akkor megint egy nagyon különleges véletlen történt velem három hete. Mosógépekről beszélgettem valakivel telefonon, és még a beszélgetés alatt elkezdtek mosógépreklámok feltünedezni a laptopján. Nem keresett rá, csak velem beszélt. Nem tudom, hogy Facebook futott-e nála éppen vagy valami más, de a reklámokat nem csak odaképzelte, az biztos.

metal · http://electric.blog.hu 2020.12.22. 15:35:00

@Androsz: Benn a cégnél is jellemző, hogy beszélgetünk valamiről kollégákkal, majd jönnek rá a reklámok. Persze lehet, hogy nem az FB figyel, de valamelyik app biztosan, és ha a magyar nyelvet nem is érti meg, de célszavakat biztosan talál.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2020.12.22. 15:46:46

@metal: Ha ez nálunk nem büntetendő, akkor éppen ideje, hogy azzá váljon. A Facebooknak úgyis mindegy, hiszen ők ilyen úgysem csinálnak.

P1sty 2020.12.22. 16:06:49

Igazából maga a targetált reklám, hogy a felhasználó olyan reklámot kapjon, ami érdekli, mint ötlet, jó. Ami nem jó benne, hogy ezt elérni kizárólag profilalkotással lehet. Azaz magáncégek kezében lesznek olyan adatok, amik részletesebbek, mint egy titkosszolgálat megfigyelési aktája. Tele olyan különleges személyi adattal, mint jövedelem, egészségi állapot, politikai nézetek, kapcsolati háló, ráadasul ezek az adatok nem csak reklám céljára vannak felhasználva, hanem gyakorlatilag bárkinek eladják nem is túl nagy pénzekért. Márpedig ilyen aktákat egy demokratikus országban még maga az állam is csak különleges esetekben, különleges elbírálás után vezethet, és nem ok nélkül. Az, hogy a felhasználó a felhasználással explicite hozzájárul-e ehhez, vagy nem, szerintem teljesen irreveláns. Egy magáncégnek nem lehet több joga a megfigyelésre, mint az államhatalomnak.
Magyarán maga a profilok léte veszélyes, nem csak az egyes egyénekre, hanem az egész társadalomra (lásd ugye az orosz beavatkozást az amerikai elnökválasztásba). Még ha esetleg lehetne is jogilag kellően szigorúan szabályozni az ilyen profilok felhasználását, a létük már eleve lehetőseget ad viszaélésre (pl. ellenséges állami szereplők beépüléssel vagy hekkeléssel megszerezhetik.)
Másrészt az emberek a profiljaikban lévő adatokat nem tudatosan és akaratlagosan adják át, nem tudják, mikor milyen adataik kerülnek feljegyzésre, úgyhogy jogos adatkezelésről szerintem itt nem is lehet beszélni.
Nyilván ezek a szempontok egy marketinges számára teljesen irrevelánsak, és egy vadkapitalista szemléletű szabályozás esetén amit meg lehet csinálni, azt meg is csinálják, amivel vissza lehet élni, azzal vissza is élnek.
Szerintem az egyetlen elfogadható targetálás az a kontextus alapú, mert ahhoz nem kell profil, és a lehetőségekhez mérten a legcélzottabb is.

P1sty 2020.12.22. 16:09:00

@Androsz:
Androidon külön minden appnál megvonhatod a kamera és a mikrofon hozzáférést. Bár mondjuk egy faszbukk app alapból el se hajlandó indulni, ha nem kapja meg.

steery 2020.12.23. 14:00:51

@midnight coder: Nekem semmi bajom azzal, ha az eladó a képembe mászik és segíteni akar. Sokkal többször fordul elő ugyanis az, hogy segítséget kérek, de nem tud segíteni, mert fogalma sincs arról, hogy mit árul. Hisz ő csak eladja! :-D


süti beállítások módosítása