A kommunikáció az alapja annak, amit a marketingben csinálunk. Azzal próbáljuk megváltoztatni az emberek véleményét, viselkedését, hogy valamit közlünk velük valamilyen csatornán. A marketing persze sok részből áll, elég csak a klasszikus 4P modellt megnézni, de a mindennapokban egyértelműen a kommunikáció az, amit biztosan használunk.
A kommunikáció elméletéről rengeteg anyag érhető el, és most nem is célom ezen végigmenni, egy dologról szeretnék csak beszélni: a közös élmények.
A közös élmények olyan átélt események, amelyek a kommunikációban résztvevők számára ismertek. Ez nagyon sok minden lehet, akár egy film, egy koncert, egy könyv - bármi, amit mindenki ismer. Az összetartozó csoportoknak mindig vannak közös élményeik, ez is lehet az egyik csoportképző eszköz, vagy az egy csoportba tartozás miatt alakulnak ezek ki.
De az iskolázottság, a szocializáció, a kulturális környezet is közös élmény. A vallás tipikusan közös élményeket ad, így olyan emberekkel kerül a hívő egy közösségbe, akik mind rendelkeznek közös élményekkel: a vallás tanításával. De vallásos közös élmény például a karácsony vagy a húsvét is, elég csak elmenni egy alapvetően más vallású országba, hogy kiderüljön, ami nekünk természetes, az számukra ismeretlen vagy furcsa.
A közös élmények tehát vannak és elérhetőek. A közös élmények egyben a kommunikációt is segíthetik, ezek egyszerűsítik, sokszor színesítik a folyamatot. Nem kell hosszan magyarázni egy helyzetet, elég egy fotót felmutatni, és mindenki tudja, miről van szó. Nem kell bonyolult folyamatokat leírni, ha van mire hivatkoznunk. Például a szerelemhez a vörös szívet kötjük, így Valentin-napkor elég kirakni egy vörös szívet, hogy mindenki tudja mire utalunk.
A kommunikációban a közös élmények mint hivatkozási alapok szerepelnek. Egy marketinges blogon használhatok marketinges kifejezéseket, nem kell különösebben megmagyaráznom, hiszen a közös élmény a marketing tudás. Egy űrhajózással foglalkozó blogon már nem fogok marketinges rövidítésekkel találkozni (pl. PPC), de az űrhajózással kapcsolatosakkal viszont igen (pl. ISS), és az olvasóknak nem kell majd megmagyaráznom, hogy ez mit jelent (amúgy International Space Station, vagyis a Nemzetközi Űrállomás).
Amikor megfogalmazzuk az üzeneteinket, akkor azt mindig a célcsoportok ismeretében tesszük meg. És ilyenkor - sokszor akaratlanul - élünk is azzal az eszközzel, amit a közös élmények adnak, vagyis utalunk valamire, amit aztán nem magyarázunk meg, hiszen a célcsoportunk úgyis tudja.
De arra nagyon kell figyelni, hogy valóban olyan módon egyszerűsítsük a kommunikációnkat, valóban olyan példát hozzunk, amit a befogadó fél ismer. És ez azért is nagyon fontos, mert úgy látom, a legnagyobb különbség a generációk közt pont a közös élményekből fakad.
Miközben amikor én felnőttem, nagyjából mindenki ugyanazokat a tévéműsorokat nézte, így a generációm egésze ismerte is azokat, a nálam egy-két generációval fiatalabbak már más műsorok nőttek fel. Mások a zenei élményeink, más könyveket olvastunk. Így más tartalommal lehet hatást is elérni. Ugyanakkor a ma felnövő fiatalok már máshogy szereznek közös élményeket. A Z generációban például sokszor több a közös élmény generáción belül országoktól vagy akár kontinensektől függetlenül, mint az együtt élő más generációkkal. Nem beszélve arról, hogy mára generációkon belül is sokkal fragmentáltabbak a közös élmények...
A közös élmények nagyon jól működnek akkor, ha egy jól meghatározható csoportot akarunk megszólítani, de akkor is, ha tömegeket akarunk elérni. Csak arra kell figyelni, hogy valóban közösek legyenek ezek az élmények.
Az internet, a közösségi média megteremti az új közös élményeket. Egy mém, egy cikk, egy rövid videó mind ilyenné válik, és okosan használható is a kommunikációs mindennapokban. Érdemes is ezzel élni, hiszen így élőbb lesz az üzenetünk, és sokkal több érzelmi töltettel fog rendelkezni. Márpedig ettől válik majd érdekessé.
Ismerjük meg tehát a célcsoportjainkat ilyen oldalról is. Keressük meg a közös élményeket!
Szeretnél képben lenni, képben maradni az online marketinggel? Szeretnél egy moderált közösség tagja lenni? Gyere, és lépj be az Onlinemarketing Klubba!
Utolsó kommentek