Mostanában egyre több olyan feladatunk van, amelynek része egy stratégia elkészítése. Úgy érzem, erre most kialakult egy igény a kkv-k (kis- és középvállalkozások) körében, így érdemes újra átvenni, hogyan is lehet stratégiát készíteni.
Több lehetséges út van erre, én azt mutatom meg, mi hogyan dolgozunk, milyen lépéseket hajtunk végre, amikor stratégiát alkotunk. A következőkben megmutatom a lépéseket, majd az egyes elemeket az Onlinemarketing Klubban egy-egy cikkben külön is kifejtem. Ami talán újdonság: egy kitalált, de konkrét példán fogom végigvezetni a folyamatot.
A példa cégünknek legyen a neve Példa Kft. A Példa Kft. üzemeltet egy webshopot és van egy üzlete is. A termékköre könyvek, azon belül is elsősorban szórakoztató irodalom. Specialitásuk, hogy külön kérésre idegennyelvű könyveket is be tudnak szerezni. Az üzlet viszonylag jól működik, de a webáruház még nem régóta üzemel.
Ahhoz, hogy bármilyen üzleti, marketinges folyamatnak neki tudjunk kezdeni, tisztázni kell a célokat. A stratégia alkotás első lépése tehát az, hogy megismerjük a rövid- és hosszútávú célokat. Ennél azért szeretünk egyel tovább is lépni: azt is meg szoktam kérdezni, mi az, amit ha sikerül elérni, "jól érzi magát" a cég, és ide milyen időtávon szeretne eljutni.
Példa Kft. üzleti célja a forgalom növelése. Erre két utat lát: az egyik a bolti forgalom növelése, de az csak korlátozottan lehetséges amiatt, hogy csak egy üzlete van. Így a hangsúlyt az online forgalom növelésére kívánja helyezni. Az elkövetkező egy évre a célja, hogy szerény profitot hozzon az online értékesítés. Pontos célmeghatározást majd a célról szóló cikkben adunk meg.
A második kérdésünk a célcsoportok. Néha természetesen feladat lehet a célcsoport kitalálása is, illetve a stratégiák között lehet olyan, hogy új célcsoportokra van szükség, de az elején akkor is tisztázni kell, hogy kik a jelenlegi vevők, illetve mit szeretne a cég, kik legyenek a vevők.
Példa Kft. célcsoportját részben az eddigi vevők alapján tudja összeállítani, részben van erről egy elképzelése is. A részleteket majd a célcsoport cikkben, de azt elárulhatjuk, hogy a hangsúly szeretnének fektetni az idegen nyelvű könyvek eladására is.
Ezt követően meg kell ismernünk a céget és a piacot. Részben úgy, hogy beszélgetünk a céggel, részben úgy, hogy mi magunk is végzünk kutatásokat. Ennek a résznek a feladata az is, hogy átnézzük az elérhető adatokat weboldal forgalomról, kampányokról.
Példa Kft. rendelkezik előző évi forgalmi adatokkal, tudja, kik a nagy piaci szereplők, és ismeri a nemzetközi konkurenciákat is.
A következő lépésben az eddigi megkapott eredményeket rendszerezzük. Erre a SWOT analízist használjuk, amelynek a lényege, hogy összeszedjük a cég erősségeit és gyengeségeit, illetve összeszedjük a lehetőségeket és a veszélyeket.
Példa Kft. alapos SWOT analízist készít, ahol talán a belső tényezők közül a gyengeségek megtalálása volt a legösszetettebb...
A SWOT analízis már lehetőséget ad arra, hogy következtetéseket vonjunk le: milyen irányokba lesz érdemes elindulni a cégnek.
Előre lehetett tudni, hogy online kampányok erősítése fog kelleni. De mi még? Erre is választ ad egy jó SWOT analízis.
Ha a SWOT kész, a következtetések készen vannak, akkor ebből meg tudjuk határozni a stratégiát.
És itt majdnem készen is vagyunk. A stratégiánk adott, a következő lépés már annak végrehajtása, ami ugye taktika tervet jelent. De mégis van egy fontos lépés, amit itt még meg kell tennünk: meg kell határoznunk, hogyan fogjuk a folyamatokat mérni, milyen mérőszámokat kell rendszeresen átnézni. Vagyis szükségünk van mérésre és visszacsatolásra.
És itt a vége, ebből áll össze egy komplett stratégia. Igaz, ez így csak vázlat, a következő napokban jövök az egyes pontok kifejtésével az Onlinemarketing Klubban.
A Példa Kft-nek pedig az ajánlatunk elfogadása után adunk is egy házi feladatot: össze kell szedniük, mi a céljuk, mit szeretnének elérni.
Utolsó kommentek