A célcsoportok kérdése soha nem egyszerű. Sokszor kaptam meg azt a választ, hogy az a célcsoport, aki vásárol, aki megnézi weboldalt… de ugye azt pontosan érezzük, hogy ez nem egy definíció, erre így nem lehet tervezni.
A célcsoport meghatározása egy sokoldalú probléma. Egyrészt kiindulhatunk abból, kik szoktak a vevőink lenni, és mondhatjuk azt, ők a célcsoportunk. Másrészt lehet arról elképzelésünk, kiket szeretnénk vevőknek, és lehet akkor ez a célcsoportunk. Az első viszonylag egyszerűbb kérdés, de szükséges hozzá, hogy legyenek adatainak, legyenek vevőink. Egy működő cégnél használhatjuk, de egy új cégnél értelemszerűen nem.
A második megközelítés viszont veszélyes is lehet. Mert az, hogy a mi fejünkben mi van arról, ki a lehetséges célcsoport, még nem jelenti azt, hogy az ajánlatunk ennek a célcsoportnak jó lesz. Vagyis feltételezi azt, hogy kutatásokat végzünk: megnézzük a piacot, az elképzelt célcsoporthoz tartozó emberekkel beszélünk, akár futtatunk egy kérdőíves kutatást is.
A célcsoport meghatározásának egy másik dimenziója az, hogy mi alapján csoportosítjuk az embereket. Az egyik hagyományos megközelítés a demográfia: lakóhely, kor, végzettség, társadalmi státusz alapján tudunk kialakítani célcsoportokat. (A státuszmeghatározásról itt írtam korábban.) Ennek előnye, hogy sok kutatás készül ilyen megközelítéssel, számos adat áll rendelkezésünkre a piacokról ebben a dimenzióban. Hátránya, hogy sok termék fogyasztásának a célcsoportja nem szükségszerűen kategorizálható ilyen módon. Több esettanulmány is ismert, amely arra mutat rá, hogy eltérő társadalmi státuszú, korú emberek rendelkeznek hasonló érdeklődéssel, igényekkel.
Milyen más megoldás van még a célzásra? Folytatás klubtagoknak az Onlinemarketing Klubban >>>
Utolsó kommentek