2020 márciusi, vagyis a Covid 19 járvány miatti hazai lezárások kezdete óta olyan tervezni, főleg középtávra, mint amikor koranyári időpontra kerti-party-t szervez az ember: nem baj az, ha van alternatíva eső esetére. Mert hiába néz ki úgy, hogy enyhülnek a járványadatok, ha jön egy újabb, egy újabb, egy újabb... hullám.
Sajnos ezek a hullámok akkor is jönnek, ha mi nem akarjuk, és akkor is lesz hatással az üzletünkre, ha valamiért nem hiszünk benne, vagy nem vesszük komolyan. Mert a vevők viselkedése az érdekes, és nem az, mi mit gondolunk. Így van ez most is: miközben idehaza kifejezetten laza szabályok alapján élünk, és egyre több ember számára lassan csak háttérzaj a járvány, addig külföldön elég sok országban veszik ezt sokkal komolyabban (elég csak Ausztriára gondolni). És bizony itthon is sokan veszik komolyabban, mint amit esetleg a saját kis buborékunkban látunk.
Már az ötödik hullámról szólnak a hírek, ami minden, csak nem megnyugtató. Mit fog ez hozni, mi várható? Itt a tavasz, a kormányzati pénzköltés miatt sok pénz érkezett és még több pénz fog érkezni a fogyasztókhoz. Mire készüljünk, mire számítsunk?
Egy biztos: április közepéig egy hatalmas rally lesz a hirdetési piacon. Jön a választási kampány, soha nem látott nagyságrendű pénzköltéssel az interneten. Amikor egy kormányközeli influencereket futtató szervezet elkölt néhány hónap alatt félmilliárd forintot a Facebook-on, akkor az bizony meglátszik az általános hirdetési árszínvonalon is. Ne legyenek kétségeink: ez áprilisig csak rosszabb lesz. Drága lesz a hirdetés.
Ugyanakkor lesz pénzük az embereknek költeni. Mit tehetünk? Egyrészt járványhelyzettől, hirdetési áraktól függetlenül kommunikáljunk tovább, másrészt próbáljunk meg kicsit tartalékolni. Annyira kiszámíthatatlan, mi lesz májustól, hogy érdemes úgy készülni, nem lesz jobb.
Én az átlagnál mindig optimistább vagyok, nem számítok éves szinten hatalmas visszaesésre. De most mégis azt gondolom, óvatosnak kell lenni. Lehet, hétről-hétre fog változni a helyzet, a mozgásterünk, a lehetőségeink. Vagyis igazából nem "már megint" kell újratervezni, hanem "még mindig". És továbbra is.
Utolsó kommentek