Az elmúlt 20 évben az online marketing területén dolgozom, ebből az elmúlt bő 16 évben a saját cégünket építem, így rengeteg tapasztalatot sikerült gyűjtemény. Miközben az online marketing eszközök, azoknak a használata, az azokhoz szükséges tudás folyamatosan változik, így valójában majdnem mindegy, valakinek 5 vagy 15 év gyakorlata van (mert 5 év alatt már azért elég sokat lehet tanulni, a tíz éves tudás meg már elavult is lehet), ha marketinggel foglalkozik. De az ügyfélkezelés, a cégvezetés, cégműködtetés esetében a több tapasztalat többet is érhet.
Számos ügyfelünk volt ennyi idő alatt, és mára egy olyan sincs, aki az első néhány évben lett ügyfelünk, és azóta is az maradt. Számos oka lehet annak, hogy valaki ügynökséget vált, és ezen okok között csak az egyik - és talán nem is a legjelentősebb - az, hogy elégedetlen a munkánkkal. A tőlünk távozó cégek egy jelentős része nem azért vált, mert mi rosszul dolgoztunk volna, hanem azért, mert váltani szeretne. Úgy érzik, már kicsit megfáradt az együttműködés, már nem tudunk megújulni, már csak rutinból dolgozunk...
Vajon igazuk van? Tényleg nem tudunk megújulni? Tényleg az a jó megoldás, ha 2-3 évenként ügynökséget váltanak a cégek? Jó hosszan lehetne erről vitatkozni, és számos érvet tudnék felhozni pro és kontra, most mégis egy érdekes jelenség az, amit meg szeretnék osztani.
Megnéztük az utóbbi bő tíz évben több olyan ügyfelünk aktivitását is, akik váltottak, másokhoz mentek. Azt láttuk, hogy az esetek kisebb részében sikerült valóban megújítaniuk a kampányaikat, de az esetek nagyobb részében igazából nem történt más, mint folytatták azt, amit nálunk is, vagy - ami számunkra kicsit bosszantóbb - megvalósították azt, amit mi is javasoltunk, csak tőlünk nem fogadták el.
Sőt, több esetben láttuk azt is, hogy a váltás után rosszabbak lettek az eredmények. Ilyenkor nagyon ritkán előfordul, hogy ismét megkeresnek bennünket, de nem ez a jellemző. Mennek tovább, újabb céget keresve, újabb csodába bízva.
Mert valójában nem gondolom, hogy az a jó megoldás, ha pár évente ügynökséget cserél egy cég. Ez lehet, hogy szerencsés lépés, de az is lehet, nem javul semmit, miközben a régi ügynökséggel kialakított bizalmibb viszony kicsit hosszabb távon sokkal jobb eredményeket hozhatott volna. Néhány év alatt egy ügynökség annyira meg tudja tanulni a partner igényeit, hogy akár gyökeres megújításra is képes - ha ez az igény fogalmazódik meg. Egy ügynökség ugyanis jó esetben nemcsak egy arccal rendelkezik, nemcsak egy ember önmegvalósítása, hanem egy csapat. Egy olyan csapat, amely önmagában is rendszeresen megújul, ráadásul képes arra, hogy más és más embereket állítson be egy cég mellé, ha például arra van szükség. Egy jó ügynökségnél a megújulás házon belül is megoldható.
Természetesen, ha megromlik a cég és az ügynökség között a viszony, ha elmaradnak az eredmények a várakozástól, ha az ügynökség sokat hibázik, akkor váltani kell. De csak azért váltani, mert így talán sikerül megújulni nem szükségszerűen jó döntés. Minden esetben érdemes először a meglévő partnerrel egyeztetve megújulni.
No persze ha ez nem sikerül, akkor már indokolt lehet a váltás is.
Utolsó kommentek