Jópár olyan határidő van a marketing folyamatában, amit nagyon szigorúan be kell tartani. Ezek általában vagy valamilyen jeles naphoz kötődnek (ilyen például a black friday, vagy mondjuk a Valentin nap), vagy valamilyen kampányhoz. Egy sok elemből álló kommunikáció esetében mindennek időre el kell készülnie: a weblapnak, a kreatívoknak, a szövegeknek stb.
Természetesen a mindennapi munkában is kötött határidőkkel dolgozunk, de nagyon sok olyan van, amit azért jellemzően kicsit vagy nagyon túllépünk. Ha nincs olyan szigorú határidő, amit már említettem, akkor mindenki hajlamos kicsit lazábban kezelni ezeket. Így aztán egy weboldal elkészítése vagy mondjuk ráncfelvarrása nem ritkán csúszik akár heteket. De kampányoknál is előfordul, hogy az utolsó utáni pillanatban készül el a végleges kreatív, kerül elküldésre a hirdetés.
Az online marketing nagy előnye, hogy sokkal rugalmasabban tudjuk kezelni az időpontokat. Mert nem egy nyomdához igazodunk, nem lehetetlen kampány közben is kreatívot cserélni, és így tovább. Ez elvben azt is jelenti, hogy akár több időnk is lenne elkészíteni mindent, de azért jellemzően ez nem így van. A kialakult gyakorlat az, hogy a határidőket tartjuk, de néhe egy kis csúszás belefér...
A határidők nélkül ugyanakkor nem lehet dolgozni, mert a "ráér" sokaknak azt jelenti, hogy "nem fontos". Éppen ezért jól működő projektkezelés nincs határidők nélkül, és nincs anélkül, hogy ezeket a határidőket valaki számon ne kérje. Az már az adott cég kultúrájának a része, hogy milyen módon kezeli a csúszásokat.
Elsősorban fejlesztési feladatoknál futunk bele olyan problémákba, amikor váratlan helyzetek miatt alakul ki csúszás. Ez a váratlan helyzet az esetek jelenős részében valamilyen megrendelői kérés: kiderül, valamit máshogy kell csinálni, fejlesztés közben megváltozik az elvárás stb. Minden ilyen csúszás természetesen plusz költség is...
Számos olyan projektet láttam (szerencsére kívülről), ahol egy konkrét feladatra megadott határidőhöz képest a projekt egyre csak csúszott, és egyre messzebb került a megvalósítás vége. Az elsődleges ok pedig az volt, hogy az induláskor a tervezés nem volt pontos, és menet közben derültek ki fejlesztésigényes kívánságok. Az igazi probléma akkor jelentkezik, ha az árakat nemcsak megbeszélték előre, de ki is fizették. Mert a fejlesztőknek a csúszás ilyenkor anyagilag sem éri meg... Az ilyen projektben persze minden oldal hibás: a megrendelő sem tudta, mit akar, a kivitelező sem volt kellően gondos az ajánlattal.
A halott projektek egy jelentős része is így döglik meg...
A pontos határidő meghatározásához természetesen gyakorlati tapasztalat és szakértelem is kell, így tudjuk azt biztosítani, hogy valami ne csússzon el. Ha pedig kevesebb az idő, mint amennyi elég lenne... akkor kell bevonni erőforrásokat. Ezért lehet az, hogy amikor rövid a határidő, akkor drágábbá válik minden.
A munkánk tehát határidőkből áll, lényegében folyamatosan. Most megyek is dolgozni, mert van pár befejezetlen feladatom...
Utolsó kommentek