A partnereinknek nyújtott tanácsadás része az is, hogy segítünk dönteni nekik abban, ha kapnak egy hirdetési ajánlatot vagy barter együttműködést, azt érdemes-e elfogadniuk. Az ilyen megkeresések sokszor nagyon jónak hangzó ajánlatok, olyanok, hogy néha ki kell "csomagolni", hogy mi is az pontosan, amit kapna a partnerünk.
Amikor a megkeresés arról szól, hogy hirdessünk valahol, akkor talán kicsit könnyebb dolgunk van dönteni. Legyen szó televíziós, rádiós vagy online megkeresésről (print kifejezetten ritkán érkezik), mindig ugyanazokat az alap kérdéseket tesszük fel:
- A célcsoportunkat érjük el ezzel?
- Mennyi embert érünk el?
- Támogatja a megfogalmazott marketing célokat?
- Bele lehet illeszteni az aktuális kommunikációba?
- Megéri itt hirdetni?
Egyszerű kérdések, de nem mindig könnyű ezekre válaszolni. A célcsoportot általában egy médiaajánlatban meg lehet nézni - ha az adott hirdetési helynek van ilyen. Ha nincs, akkor eleve gyanakodhatunk, hogy érdemes-e ott hirdetni. Kérjünk valami kutatást, ami erről szól, vagy ha van működő Facebook oldala, akkor annak a demográfiai statisztikáját (bár ez közel nem pontos, de legalább valamilyen szinten behatárol).
A mennyi embert érünk el kérdés lehet nagyon egyszerű. Ha weboldalról van szó, és benne van a DKT-ban, akkor egyszerűen onnan ki tudjuk nézni - de figyeljünk arra, hogy a megjelenési időszak hosszának megfelelő látogatottságot nézzük! (Vagyis ha egy hétig jelenünk meg, akkor a heti látogatottságot - és a teljes látogatottság nem azt mutatja meg, hogy a célcsoportunkból mennyien fogják látni.) Ha nincs bent a DKT-ban, akkor kérhetünk Google Analytics adatokat, itt is olyan időszakot, amennyi ideig megjelennénk. Ha ez sincs, akkor nem is lépünk tovább.
Ha nem online felületről van szó, akkor vagy egyéb kutatást használjunk (tévé esetében nézettségi számokat) vagy az ajánlathoz kérjünk mérési eredményeket. Általában igaz, hogy a független, külső mérésekben jobban bízhatunk.
Arra a kérdésre, hogy az adott megjelenés támogatja-e a marketing célokat, természetesen a célok ismeretében tudunk majd választ adni. Ha például a célunk a márkaépítés, akkor egy látványos megjelenés, legyen szó bannerről vagy tévében mondjuk műsortámogató logóról tökéletes lehet.
Az aktuális kommunikációba történő beillesztés is nagyon fontos lépés. Nagyon kevés olyan megjelenés létezik, amely önmagában is megéri. Bármennyire jól hangzik egy tévémegjelenés, ha az "lóg a levegőben", nem fut abban az időben más megjelenésünk, szinte biztosan kidobott pénz. Az is lehet, a kapott ajánlattal olyanokat érnénk el újra, akiket már elérünk más hirdetésekkel - ilyenkor azt érdemes végiggondolni, hogy mennyiben segít ez a plusz elérés.
Végül arra a kérdésre választ adni, hogy megéri-e itt hirdetni, a fentiek alapján lehet, plusz mi ezt ki szoktuk egészíteni egy egyszerű kérdéssel. Jellemzően minden partnerüknél futnak Google ésvagy Facebook hirdetések, így tehát a kérdés az: ennyi pénzért mennyi hirdetést tudunk venni a Google-nél / Facebook-on? Ha aránytalanul többet, mint amit kapnánk, akkor viszonylag egyszerű a válasz, hol költsünk inkább pénzt...
Ha a megkeresés barterre vonatkozik, akkor érdemes még egy szempontot figyelembe venni a fentieken túl:
- Mennyibe kerül valójában nekünk a megjelenés?
A barter megállapodások általában listaáron történnek. Ugyanakkor egyáltalán nem mindegy, nekünk valójában mennyibe kerül az, amit adni fogunk. Ha az árrésünk 30%, akkor összesen kapunk 30% "kedvezményt", miközben ha nem barterban vennénk hirdetést, lehet, ennél többet kapnánk. Éppen ezért barter esetén - ha a fenti kérdésekre amúgy pozitív a válasz - mindig érdemes a valós bekerülést is számolni, és ehhez képest vállalni arányosan.
Egy ajánlatról dönteni láthatóan kicsit összetett feladat. Éppen ezért is segítünk ebben (is) a partnereinknek: sokszor a tapasztalataink alapján gyorsabban tudunk döntést javasolni. Mert a végső döntést minden esetben az ügyfél hozza.
Utolsó kommentek