Marketinges vagyok, nem varázsló. Még akkor is így van ez, ha folyamatosan látok olyan hirdetéseket, ahol magukat marketingesnek nevezők csodát ígérnek jó pénzért. Azt is látom, hogy vannak vállalkozók, akik csodát várnak a marketingestől. Nem megy az üzlet, nincs forgalom, jöjjön akkor egy marketinges, oldja meg. Ha elromlik az autó, akkor visszük a szervízbe, ha elromlik az üzlet, megyünk a marketingeshez.
Aztán jön a csalódás. Ahogy az orvos sem tudja egyik pillanatról a másikra megjavítani a beteget, ahogy az egészséges élethez is egészséges életmód kell elsősorban és nem gyógykezelések, úgy a marketing sem fog a szarból várat építeni... Legyen bármilyen jó a termék, a szolgáltatás, biztosan kell ahhoz idő, hogy a jó marketing segítsen. Ha nem volt korábban semmi kommunikáció, akkor tiszta lapról felépítve is sokszor hónapok, míg eredmény van, ha pedig volt korábban kommunikáció, de az inkább rontott a helyzeten, akkor néha még több idő szükséges.
A marketinget kicsit úgy érdemes elképzelni, mint egy hangerősítőt plusz keverőt. Javítani tudunk a hangzáson, szebben fog szólni, amit a cég mond, több emberhez el fog jutni, de az alapvető dallamot nem fogjuk átírni. Ha egy termék rossz, hiába reklámozzuk, egy idő után sokan fogják megtapasztalni, hogy rossz, és még kevésbé fogják venni. Ha egy szolgáltatás pocsék, akkor azt se lehet reklámmal kijavítani. Nem, a marketinges nem tud varázsolni, főleg nem úgy, hogy a rosszból jóvá váljon valami.
A kisvállalkozásoknál sokszor látom azt, a tulajdonos hisz abban, amit csinál, és nem hallgatja meg azokat, akik kritizálják. Akkor sem, ha jogosak a kritikák. Aztán amikor elkezdünk reklámozni, derülnek ki a problémák: egyre több vevő panaszkodik, vagy egyszerűen nem sikerülnek az eladások, nem jönnek a lead-ek. A szomorú az, hogy ilyen esetben előbb-utóbb mi, a marketingesek leszünk a hibásak. És nem az történik, hogy a hibákat kijavítja a vállalkozás, hanem keresnek egy új marketinges csapatot. Aztán egy újat. És aztán megint egy újat...
Egy jól felépített üzletet, egy olyan terméket, ami jó minőségű, öröm "marketingelni". De még jobb, hogy lehet. Ha ez nincs meg, akkor sokszor csak a szenvedés van. Mert hiába jók a hirdetési kreatívok, hiába van jól beállítva az összes kampány, ha végül nem azt kapja a vevő, amit szeretne. És ilyenkor nekünk, marketingeseknek is rossz a szájunk íze. Nem ilyen lovat akartunk mi se...
Csodát tehát ne várjon senki, de ha a termék jó, ha a szolgáltatás olyan, amilyet ígérünk, akkor a marketing képes úgy felpörgetni az eladást, hogy mindenki boldog legyen: az eladó, a vevő, és mi is.
Utolsó kommentek