Ha ég a ház, akkor nem azzal kezdünk el foglalkozni, hogy csöpög a csap, hanem oltunk. És ha az oltásnak következményei vannak, akkor majd utólag igyekszünk azokat is kezelni. Kicsit ezt éreztem az elmúlt két évben. 2020 elején berobbant a Covid járvány, annak minden következményével. A gazdaság leállt, az emberek mentálisan is megzuhantak, a kormányoknak fogalmuk sem volt mit kell tenni. Kialakult egy szar helyzet.
Aztán az első ocsúdás után hirtelen akarta mindenki újraindítani a gazdaságot, és ez mindennél fontosabbnak tűnt. Égett a ház, így nem volt érdekes, hogy ez a tűzoltás mit okoz. És egy dologról szinte teljesen elfeledkeztünk: úgy újraindítani, hogy azokat az alapvető hibákat, amiket addig elkövettünk, próbáljuk meg kiküszöbölni.
Közvetlenül a járvány előtt kezdtem el írni arról milyen kapcsolat van a marketing és a környezetvédelem között. Valahol még az elején jártam a témának, de aztán a világ kifordult a tengelyéből, és tényleg mással kezdtem el foglalkozni én is. És bár közben néha fel-felmerült a környezetvédelem (pl. a home office kapcsán), de most azt látom, a többségnek mindennél fontosabb az, hogy az emberek újra fogyasszanak. Mert az pörgeti a cégeket, a gazdaságot...
Ezt szolgáljuk mi ki napról napra. Nem látok pozitív irányba változást, szinte minden ugyanúgy működik, mint korábban, talán csak annyi a különbség, hogy most kevesebb cég akar zöldebbnek látszani. Mert sokan gondolják azt, ez most nem érdekes...
Tény, a korábban elindult változtatások, törvényi szabályozások nem álltak le, haladnak ezek a tervek. Az autók elvileg zöldülnek, az eldobható műanyagok használatát talán lassan sikerül rendesen korlátozni, a kormányok nem léptek vissza, szabályozás szintjén legalábbis. De mást annyira nem látok. Kicsit félek, a felfutó gazdaság majd felfutó környezeti terheléssel ugyanoda fog visszajutni, ahol voltunk, sőt, talán még rosszabb is lesz.
Mert sokat nem tettünk azért, ne így legyen. Mintha most a szándék se lenne meg. Pedig ha nem vigyázunk a környezetünkre, akkor a Covid hatásainak többszörösét fogjuk a következő években elszenvedni. És ebben mi, marketinggel foglalkozók is nyakig benne vagyunk.
Mi lehet a megoldás? A világ szépen elindult a még inkább online üzlet felé, ami akár jó is lehet. Cserébe az árukat nem tömegével mozgatjuk, hanem sokszor egyesével. Ami jó a vevőnek, vagyis az, hogy elvben bárhonnan rendelhet, nem igazán jó a világnak - egyszerűen egy pár dolláros vacak is repülőzik, hajózik, csomagolásban, nagy helyet foglalva. Nem, ezt nem a marketingesek oldják meg alapvetően, de gondolhatunk mi is erre. Legyen például kiemelt előny, ha valami helyben készül. Ha valami helyi alapanyagból van. Számítson az a kommunikációban, ha valaminek kisebb az ökológiai lábnyoma. És ne festékkel zöldítsünk, hanem emeljük ki azt, ami valóban környezetvédő. És magyarázzuk el, miért fontos ez, magyarázzuk el, tanítsuk meg, hogy ezt is figyelembe kell venni.
Álljunk át fejben arra, hogy védjük a bolygónkat. Egyelőre még Elon Musk se képes átköltözni másik bolygóra, ne számítsunk arra, lesz más Földünk.
Utolsó kommentek