Sokszor kell tanácsot adnunk weboldal készítésekor. Ez általában egy hosszabb folyamat, ami azt jelenti, hogy többszöri egyeztetéssel jutunk el odáig, tudjunk javasolni tartalmat, szöveget, képi világot. De elég sokszor fordul elő, hogy már majdnem kész tervvel érkezik az ügyfél, és azt kell "megszakérteni".
Ennek kapcsán három olyan dolgot emelnék ki, amit mindig, minden egyes weboldaltervnél el kell mondjak, mert bár nagyon triviális, de sokan mégsem tudják.
1. Mobil first
Ezerszer elmondtam már én is: mobilos megjelenést kell tervezni. Amikor kapok tervet, tíz esetből tízszer desktop tervet kapok. Egy fektetett téglalapot, 2-3 hasábos felosztással. Ami persze tök jó, de a látogatók egyre nagyobb része mobilon fogja megnézni. És ez az "egyre nagyobb rész" nem ritkán 60-70%.
Vagyis ha valaki önszántából elkezd tervezgetni, rajzolgatni, mindig gondolja végig, mobilon ez hogyan fog kinézni!
2. Címlap
Nagyon sok időt eltöltenek az emberek azzal, kitalálják milyen legyen a címlapja a weboldalnak - és aztán nem sokat foglalkoznak az aloldalakkal. Pedig ha van értelmes tartalom az oldalon (márpedig az kell, hogy legyen is értelme), akkor a látogatók nagy része nem a címlapot nézegeti. Nem kevés olyan weboldalt látok, ahol a látogatói forgalomnak mindössze egytizede jut el a címlapra is.
Ez két dolgot jelent: egyrészt a címlap nem minden, nem elég csak azt megtervezni, és a fontosabb információkat nem elég csak oda kirakni. Másrészt, a címlapra töltött rengeteg tervezési idő nagy része nem fog megtérülni.
3. Tartalom
Amikor a tartalmat átnézem, mindig tudnom kell, mi a célja az oldalnak. Ha nem webáruházról beszélünk, akkor fontos az a kérdés, hogy bemutatkozni akar a cég vagy eladni? Mert ha bemutatkozni, akkor azt kell leírnia, mivel foglalkozik, mit kínál. De ha eladni, akkor elsősorban azt kell leírnia, mit nyer a vevő azzal, ha őket választja, ha az ő termékeit veszi meg. Tehát nem arról beszélünk, mi mit adunk, hanem arról, ő mit kap. Fokozottan igaz ez akkor, ha nem terméket kínálunk, hanem szolgáltatást.
Ez a három pont természetesen nem minden, sok más kérdés is felmerül, ezek nagy része cégspecifikus. De a fenti hármat minden esetben át kell gondolni.
Utolsó kommentek