Bár ez az idézet kedvenc magyar zenekaromtól származik, és nem a marketingről szól, de valahogy egyre többször tapasztalom, hogy mondunk dolgokat, de olyan, mintha más nyelven beszélnénk. Leírjuk egy hirdetésben a kínálatot a Facebook-on, majd jönnek a kommentek, és megkérdeznek olyan dolgokat, amik amúgy ott vannak a posztban leírva.
De más helyzetben is az ember kimondja a szavakat, gondol valamit mögötte, de a befogadó fél ezt nem úgy értelmezi, ahogy mi gondoljuk. Ez persze olyan probléma, ami régről ismert, én kommunikáció elméletben tanultam először erről: amikor a befogadő, a vevő, máshogy kódolja az üzenetet, mint az, aki az üzenetet feladja, kimondja. Ezért fontos mindig tudni, kinek beszélünk: hogy úgy kódoljunk, hogy a másik is megértse.
Csak néha ez szinte lehetetlen. Amikor a befogadó fél nem is törekszik az üzenet megértésére, vagy még rosszabb, amikor az üzenetünket direkt félreérti, akkor bizony kialakul az a fajta süketek párbeszéde, ami sehova sem visz.
Kínálunk egy terméket, egy szolgáltatást, és a hirdetés alatti kommentekben az emberek nem a termékre, a szolgáltatásra reagálni, hanem saját frusztrációjukat adják ki. Az mindegy, te miről beszélsz, ha neki erről valami más jut az eszébe. Miért van ez? Miért nincs meg az a kontroll az emberekben, hogy valami nem nekik szól, nem róluk szól, akkor azt engedjék szó nélkül?
Bár szerintem ez a kontroll sosem volt meg, csak voltak ugye a kapuőrök, amelyek nem engedték, hogy az ilyen megjegyzések, vélemények nagyobb nyilvánosság elé kerüljenek. Ezek a kapuőrök mára nincsenek, utólag lehet esetleg törölni az oda nem illő véleményeket...
Amikor arról írok, a jövőben egyre pontatlanabbak lesznek a célzások a szabályozások miatt, akkor ezt azért is érzem problémának, mert minél rosszabb a célzás, annál inkább igaz lesz az, hogy olyanokhoz jutunk el, akik valójában nem a célcsoportunk, és részben emiatt nem is nekik beszélünk. És nem fogják érteni, vagy félre fogják érteni a hirdetést. Egy nem nekik szóló ajánlat könnyen frusztrációt okoz, ami negatív véleménybe csap át, és ez innentől nem lesz jó senkinek.
Így aztán kialakul az, ami miatt ez a bejegyzés is született: a legnagyobb szakértelemmel, odafigyeléssel és jóindulattal is fölösleges indulatokat kelthet egy üzenet.
Utolsó kommentek