Amikor marketinget tanultam, akkor még szokás volt a teljes folyamatot marketing menedzsmentnek nevezni, ami sokkal pontosabban kifejezte azt, hogy itt egy nagyon komoly szervezési feladat is kell, hogy történjen. Ha a szervezés kimarad, akkor hiába a jó terv, a végrehajtás nem fog működni.
Nagyon sok céggel dolgoztam az elmúlt húsz évben, és azt látom, hogy azokkal a cégekkel lehet sikeres együttműködést kialakítani hosszútávra, amelyeknél a működés jól szervezett. Meg van határozva, kinek mi a feladata, ki minek a felelőse. Lehet tudni, milyen ügyben kihez kell fordulni, ki az, aki a döntést meghozza. És a cég nemcsak kifelé működik, de befelé is: a kérdésekre választ kapunk, ha változás történik, időben szólnak, és nem nekünk kell összevadászni az információkat.
Sajnos azt látom, hogy sok cég esetében ezek nem ennyire egyértelműek. A legnagyobb gondot két dolog szokta jelenteni: az egyik a gyors válasz, a másik a változások.
Előfordul sokszor, hogy lassan kapunk választ. Van, hogy napokat kell várni a továbblépéshez, hogy aztán onnantól kezdve viszont nagyon sürgős legyen. Igyekszünk ehhez alkalmazkodni, de nem lehet minden határon túl: nemcsak egy ügyfélnek dolgozunk, így nem tudunk mindig mindenre azonnal ugrani.
Ritkábban fordul elő, de talán még kellemetlenebb, mint a lassú válasz, hogy változnak a cégnél a tervek, de mi nem kapunk róla információt. Elkészítjük az eredeti tervek szerint a feladatokat, aztán amikor elküldjük elfogadni, derül ki, hogy ja, bocs, mégse így kell. És kezdhetjük elölről.
Azért történnek ezek, mert nem megfelelő belső szervezés, nem megfelelően működik a menedzsment. De ezek egyben jelzések is: jelzik, hogy érdemes lenne újraszervezni, esetleg megszervezni a belső folyamatokat. De ebben mi, marketingesek, maximum csak tanácsokat tudunk adni, nem tudjuk a cégek helyett megoldani a problémákat. Ehhez másra van szükség, például egy üzleti coach-ra vagy egy folyamatszervezéssel foglalkozó tanácsadóra.
Amúgy bőven megéri ezeket rendbe rakni: ami a mi munkánkat nehezíti, az egész biztos, hogy a belső hatékonyságot rontja, így a cég drágábban működik, mint az lehetséges lenne. Ez pedig alacsonyabb profitot is jelent, ami nem jó senkinek.
Utolsó kommentek