A marketingtől a cégek azt várják el, hogy segítse az üzletet, vagyis növelje a forgalmat, a bevételt és nem utolsó sorban a profitot. Vagyis alapvetően mindig a pénzről van szó - amúgy olyan esetekben is, amikor nem profitorientált a megbízó szervezet. Vagy pénzről van szó, vagy olyan valamiről, aminek van valamilyen haszna. (A társadalmi haszon is haszon.)
A marketing tehát alapvetően az üzleti folyamatok egyik része, egyik eleme. És ugyanúgy van kockázata, mint mindennek az üzletben. A marketing is ki van téve a környezeti hatásoknak, a marketinget is el lehet rontani, és a marketingben is lehetnek orbitális tévedések. Vagyis nem mindig működik... A probléma az, hogy ez a legjobb esetben is csak menet közben derül ki, de nem ritkán utólag döbbenünk rá, hogy valami nem volt jó.
A marketing kockázata az, hogy a belerakott pénz nem hozza meg a várt eredményt. Ennek számos oka lehet, és a számos ok közül csak néhány az, amikor szakmai hiba történik. A legtöbb rosszul működő marketing folyamat esetében kiderül, hogy vagy a tervezés volt eleve rossz, például rosszak voltak a célok, vagy a piacot nem ismerte eléggé az, aki tervezett, vagy szakmailag megkérdőjelezhető megoldások születtek valós problémákra.
De persze számos esetben kiderül, egyszerűen csak rossz lett a végrehajtás. Mert például ha azt mondjuk, kell egy szlogen, kell arculat, az a tervben jól néz ki. De ha a szlogen rossz, túl általános, semmitmondó. Ha az arculat unalmas, vacak, használhatatlan. Akkor bizony itt a végrehajtás lett pocsék.
A gond az, hogy kellő kontroll, kellő szakértelem nélkül csak a szerencsén múlik, mennyire lesz sikeres a kommunikáció.
De ha megvan a szakértelem, akkor is lehet hibázni, és akkor is változhatnak úgy a dolgok, hogy az eredmény elmarad. Ilyenkor kell újratervezni, ilyenkor kell megnézni, mitől mentek félre a dolgok, és ha megvan a hiba, akkor próbálni korrigálni.
Mindez tehát azt jelenti, hogy a marketingben is van kockázat. Nem tudhatjuk, mennyire lesz sikeres, amit kitaláltunk, nem tudhatjuk, mennyire fog működni a kommunikációnk. És emiatt is fontos, hogy a marketinget a cégek a helyükön kezeljék: olyan eszköz, ami hasonlóan kockázatos, mint egy új termék, egy új szolgáltatás bevezetése. De a kockázatot ugyanígy lehet csökkenteni, mint más esetekben: tervezéssel és szakértelemmel.
Utolsó kommentek