Elég sok adatot nézünk, amikor egy kampányt értékelünk. Van egy olyan adat, amit a webáruházaknál kiemelten kezelünk, mert ez egyszerűen megmutatja, mennyire éri meg reklámozni. Adná magát az, hogy ez az adat a ROI, és alapvetően kell is számolni, hiszen ez mutatja meg, mennyi a befektetés megtérülése. De a napi gyakorlatban mégis egy ennél jóval egyszerűbb mutatóval számolunk.
Ez pedig az az arány, hogy az adott időszakban hirdetésre költött pénzhez képest mennyi volt a bevétel. Vagyis ha elköltöttünk 10 ezer forintot, és a webáruházban ezen idő alatt keletkezett összesen 100 ezer forint bevétel, akkor a kettő aránya (100 ezer / 10 ezer =) tíz. Vagyis kicsit durván fogalmazva: a berakott reklámpénz megtérülése tízszeres.
Több okból sem pontos ez a szám, rengeteg irányból bele lehet kötni. Egyrészt ugye a bevételek nemcsak a hirdetésből származnak. Másrészt nem mond semmit az egyéb költségekről sem. És még tudnám sorolni a hibáit... Ami miatt mégis számoljuk, az az egyszerűsége. Könnyen ki lehet számolni, és tökéletes mutatja, ha változás történik. Ha ez a szorzó növekszik, akkor javul a kampányok eredménye, ha csökken, akkor romlik. Napi ellenőrzésre tökéletes.
Természetesen nem szabad elengedni az ennél sokkal pontosabb megtérülés számolásokat, érdemes dolgozni tisztított adatokkal is a kampányoknál, és ezeket is rendszeresen érdemes ellenőrizni, de a napi munkához nekünk a fent leírt arány tökéletes. Figyelni kell arra, hogy a Google és Facebook által mutatott reklámköltési összegek nettó összegek, míg a bevétel bruttóban szokott a legtöbb esetben megjelenni, vagyis minimum az áfát "egységesíteni" kell: vagy mindkét összeget nettóban számoljuk, vagy mindkettőt bruttóban.
Most így a végén meg kellene mondanom a tutit azzal, hogy kijelentem, mi a jó arány, de sajnos ilyet nem tudok tenni. Nem azért, mintha nem tudnék példákat, hanem mert olyan sok tényezőtől függ, hogy tényleg cégenként eltérő tud lenni. Mert a tízszeres szorzó például nem rossz, de van, ahol ennél sokkal jobbakat is elérünk, és van, ahol az ennél jóval alacsonyabb szorzó is sikeres és főleg profitábilis kampányt takar. A számnak nem is az a lényege, hogy abszolút értékben mutassa, mennyire vagyunk jók, hanem az a lényege, hogy a változásokat folyamatosan követni tudjuk. Mi ezt erre használjuk.
Utolsó kommentek