Vannak eladhatatlan termékek? Erre nagyon nehéz jó választ adni! Nem azért, mert ne láttunk volna olyan terméket, amit ne lehetne eladni, hanem azért, mert számos oka lehet annak, hogy egy termék eladhatatlan - és ezen ok nagy része egyébként kivédhető.
Tény: ha egy termék nem hozza azt a tudást, amit várunk tőle, ha nem működik, rossz, diszfunkcionális, akkor azt elvileg nem lehet eladni. Elvileg, mert láttam én már ennek az ellenkezőjét is. Ugyanis a nettó hülyeséget is el lehet adni, ha az valamiért vicces, vagy valamit szimbolizál. Nem hiszed?
Van itthon egy üres konzerves dobozom. Gyárilag üres, amúgy tökéletesen zárt. Tudod mi van benne? Az 1999-es Magyarországról is látható napfogyatkozás sötétsége...
Amikor még a VHS kazetta korszakot éltük, léteztek olyan kütyük, amikbe berakva a kazettát, visszatekerte az elejére. Itt van egy példa. Ennek volt értelme, de elkészült ugyanez DVD-re is. Amit ugye amúgy nem kell visszatekerni (nincs is benne mit).
Ezek abszolút értelmetlen dolgok, amiket el lehet adni. Ha tehát a terméked rossz, akkor lehet, nem annak kell eladnod, amire készítetted, csak a kreativitás kell, hogy kitaláld, akkor viszont mire jó? Persze egy ára lesz ennek: vélhetőleg sokkal kevesebb pénzt keresel rajta...
Általában is igaz, ha egy terméket nem lehet eladni, akkor nem biztos, hogy a termék a rossz. Lehet, hogy túl drága, vagy nem azok tudnak róla, akik megvehetnék. Vagy egyéb olyan probléma van vele, amelyhez nem a konkrét funkcionalitásnak van köze. Itt van a marketingnek a szerepe: egyrészt fel kell tudni mérni, kiknek adható el a termék, másrészt ha nem működik, akkor azt kell felmérni, mi lehet a gond. A marketing-mix egyik eleme nem véletlenül a termék: a marketingnek igenis feladata van azzal, mit adunk el. Mert nem elég, ha megvan a termék, azt olyanná is kell tenni, amit aztán lesz, aki megvesz.
A termék tehát önmagában nem eladhatatlan, de nem is eladható. Olyanoknak kell kínálnunk, akiket érdekel, olyan áron kell kínálnunk, amennyit a vevőinknek ér, olyan reklámot kell mellé tenni, ami felkelti az érdeklődést. Ez a marketing feladata.
Utolsó kommentek