Írtam arról, miért fontos a marketing matek, és írtam arról, hogyan lehet kiszámolni, mennyiért hirdessünk. De számos olyan eset van, amikor nem jön ki a matek, pontosabban azt látjuk, hogy veszteségesen hirdetünk. Elküldtünk 1000,- Ft-ot, és a bevételünk nem nő ennyivel. Mit kell ilyenkor csinálni?
Első lépésben matekozni. Mit jelent az, hogy nem éri meg? Veszteséget termelünk az eladással? Vagy nem realizálunk akkora nyereséget, mit szeretnénk? És a legfontosabb kérdés: mennyire fenntartható ez?
Ha van a cégnek máshonnan bevétele, és ez a hirdetés, amit elköltünk, még hosszabb ideig is futhat, akkor érdemes ezzel foglalkozni tovább. Ha a veszteséges hirdetés miatt szépen lassan tönkremegyünk, akkor azzal kell elkezdenünk foglalkozni, hogyan ne legyen ez a folyamat veszteséges.
De ha mehet tovább elvileg, akkor nézzük meg, gyakorlatilag volna-e ennek értelme? Miért éri meg veszteségesen hirdetni? Erre számos magyarázat létezik!
Nagyvállalati környezetben lehet ilyen ok a piacszerzés, de akár a piacépítés is. Ilyenkor több éves terv alapján költenek sokszor többet, mint amennyi az aktuális bevétel, hogy ezzel később olyan ismertségük legyen, hogy néhány éves távlatban már nyereségesek legyenek. Ilyenkor a hirdetés tehát befektetés: befektetés a piacba, befektetés a jövőbe.
Persze ez kisvállalkozási környezetben nem működik, nem tud senki ennyit költeni. Ilyenkor mást kell nézni, más oka lehet annak, ha nem éri meg a hirdetés. De a kulcs itt is az: megéri-e a hirdetés nem közvetlenül?
Azon, hogy közvetlenül megéri hirdetni, azt értjük, hogy belerakjuk a pénzt, és többet veszünk ki. De az az alaphelyzet, hogy nem veszünk ki többet. A kérdés az, hogy más eredményünk lesz-e? Például növekszik-e az adatbázisunk? Egy webáruház esetében sok esetben egy vevő elérése, az első vásárlás lehet drágább, lehet veszteséges. De ha tudjuk, hogy ez a vevő később visszatér, és az már olyan csatornán jön, ami nem ennyire drága, akkor a vevői életút alatt a második, harmadik vásárlástól már megérte.
Vagyis az egyik lehetséges ok arra, hogy megéri így hirdetni, az az adatbázisunk építése.
A másik lehetséges ok a növekedés: ha azért költünk többet, mert most indultunk, vagy mert új piacra léptünk, és még a kampányokat optimalizáljuk. Van egy időszak, amíg az adatok kellenek, amíg látni akarjuk, mire hogyan reagál a piac. Látni akarjuk, mi az, ami működik, és mi az, ami nem.
Ezeket mind valós okok lehetnek, amikor érdemes veszteségesen hirdetni. Persze hosszú távon ez nem fenntartható, vagyis biztosan ki kell alakulnia egy olyan megoldásnak, amikor nyereségünk van.
Utolsó kommentek