Tudjuk, hogy egyre kevesebb adatunk van. Ez mondjuk így egészen furcsa 2022-ben, amikor a csapból is adat folyik, és elvileg az adat az új olaj, és számos más bullshit ömlik a médiából. De a valóság az, hogy a szigorodó szabályok és a felhasználók viselkedése együttesen bizony számos olyan adatforrást elapasztott, amelyek eddig megvoltak.
A legnagyobb érvágás természetesen a sütik elfogadása. Amikor megnézünk egy weboldalt, akkor az ott elhelyezett kódok adatokat gyűjtenek a látogatásról. A felhasználók egy része eddig is rejtőzött, de ehhez általában kellett valami plugin, egy hirdetésblokkoló vagy ilyesmi. Az így rejtőzők száma alacsony volt, jellemzően nem is volt igazán észrevehető. De amióta kötelező elfogadtatni a sütiket a felhasználókkal, és a felhasználók el is utasíthatják azokat, azóta ez a fajta rejtőzés tömegessé vált.
Mit jelent ez a gyakorlatban? Hiába van a weboldalra beállított mérésünk, nem kapunk adatokat. Hiszen a süti elutasítása egyben az adatgyűjtés elutasítását is jelenti (igazából erről szól ez a fajta elfogadtatási procedúra), így nem is tudunk mérni. És akkor előáll az a helyzet, hogy hiába látom a jelentkezéseknél, hogy az ügyfelünknek lett tegnap 6 leadje, ha ebből egyet sem mért a Google Analytics.
Máshogy fogalmazva: a Google Analytics szerint nincs jelentkezőnk, a valóságban volt 6 jelentkező.
Rosszul hangzik, igaz? Van hat olyan jelentkezőnk, akikről nem tudjuk, honnan jöttek, nem tudjuk, hányszor jártak az oldalon, ott mit csináltak. Nem tudjuk, akkor őket most kereső vagy közösségi média hozta, nem tudjuk, melyik hirdetés működött.
Ez a fajta vakrepülés igazából elsősorban azért baj, mert eddig nem ehhez voltunk szokva. Sok éve, amikor kezdtem az online marketinget, nagyon hasonló volt a helyzet, de akkor sokkal kevesebb pénzt költöttek a cégek, és sokkal kevesebb cégnek múlt a működése az online kampányokon.
Persze, még most is többet tudunk, mint tudtunk anno egy Szuperinfós hirdetés után, de nézzük meg, ma hányan neteznek: lényegében mindenki, aki vásárolni szokott...
Most tehát (ismét) adatok nélkül kell hirdetnünk. Persze ismerjük ennek a módszerét, az csak a baj, hogy ez így azért költségesebb. Ez az ára az adatvédelemnek, amit most a kampányokon keresztül fizetünk meg. Persze azt hiszem a technológia fejlesztése nem áll meg, és remélem, előbb-utóbb ismét lesznek adataink, ha kevésbé szofisztikáltak is. Mert azért most ez a helyzet közel nem ideális.
Utolsó kommentek