Írtam már róla, a marketing feladata lehet az árazás is. Legyen szó termékről vagy szolgáltatásról, az ártól függ az eladhatóság, a márka értéke, de persze a jövedelmezőség is. Az ár sokszor akciókhoz kapcsolódik, de a kommunikáció akkor is szükséges, amikor árat kell emelni.
Az ár megállapítása is egy izgalmas kérdés, de még érdekes (legalábbis számomra) az, amikor árat, vagy akár fizetési modellt kell módosítani. Az árváltozás főleg akkor okoz problémát, amikor valamit, amit eddig ajándékba (értsd: ingyen) adtunk, most pénzért szeretnénk adni.
A fogyasztó fejében nem különül el teljes mértékben egy ilyen ajándék, a teljes kínálat részeként tekint rá. Lehet, pont azért választott bennünket, mert valamit mi ingyen adunk. Ebből közismert példa a webshopoknál az ingyen szállítás: lehet deal-breaker az, ha kicsit drágábban szállítunk, mint a konkurencia. Mert a termék ugye ugyanaz, de a szállítás is az ár része.
Ráadásul ha valamit eddig ingyen adtunk, majd most pénzt kérünk érte, akkor joggal érzi azt a vevő, hogy tőle most megvontunk valamit. És azt meg senki sem szereti.
Ezek azok az okok, amiért számomra izgalmas egy árváltozás: ki kell találni, hogyan, milyen lépésekben kell ezt bevezetni, vagy mi az a megoldás, amely miatt a vevők ezek után se mennek el. Persze erre sincs olyan válasz, ami mindenkinél igaz... Van, ahol egyszerűen nem kell foglalkozni ezzel, mert a vevők nagyobb része nem visszatérő, így ők már csak az új helyzettel szembesülnek.
Van, ahol a meglévő vevőket tájékoztatni kell, sőt, kompenzálni - vagy úgy dönteni, rájuk nem érvényes az emelés.
És persze van olyan eset is, amikor komplex stratégia kell az új árak bevezetésére.
Most, hogy általános és régen tapasztalt drágulást látunk, sokkal könnyebb árat emelni, de akár árazási módot is váltani. Ilyen körülmények között jobban elfogadják ezt a vevők, hiszen mindenhol ezt tapasztalják. Jobban fel vannak készülve, hogy többet kell fizetniük. (Persze nem mindegy, mennyivel többet.) Ez azt jelenti, hogy most érdemes elkezdeni változtatást, most érdemes új árakra váltani. Van erre még úgy fél évünk. Aztán majd 2023-ban elkezdd visszaállni a korábbi, alacsony inflációs környezet (ha igazak azok a számítósok, amit makro szinten várnak az elemzők). És onnantól ismét nehezebb lesz.
Utolsó kommentek