Amikor nagyon sok évvel ezelőtt, még a közösségi média berobbanása előtti időben elkezdtem csinálni ezt a mostani vállalkozásunkat, akkor már a tanácsadás volt az egyik fontos szolgáltatás, amit kínáltam. Ezek után természetesen a felépített cég is erre fókuszált, de ahogy jöttek a feladatok, kiderült, a megvalósítás is legalább ennyire fontos. Évekig aztán erre koncentráltunk, és a piacnak is ez kellett: a növekedési időszakokban mindig a jó és hatékony megvalósítás a kulcs, miközben a tervezés is fontos, de a tanácsadás kicsit azért háttérbe szorult.
Most ez a fajta növekedés megtorpant, a piac egy olyan új helyzetbe került, hogy ismét megfontoltan kell dönteni, nincs mindenképpen növekedés, a fogyasztói várakozások minimum stagnálást, de akár csökkenést is jelenthetnek. Azt hiszem, itt az ideje annak, hogy a cégek ismét többet foglalkozzanak a tervezéssel, a folyamatok átnézésével, és mindez egy-egy tanácsadóval könnyebb lehet.
Vannak tanácsaim, tanácsaink. Jelen helyzetben már máshogy kell felépíteni a kommunikációt, máshova kerülhetnek a súlyok. Ha az eddig használt eszközök hirtelen nem működnek, akkor érdemes átnézni, mi ennek az oka. Adatokat kell elemezni, és ismerni kell a lehetőségeket - amelyek persze túlmutatnak a Meta-Google világán.
Vannak tanácsaim, ha elmarad a bevétel. Vannak tanácsaim, ha valaki most indulna. Vannak tanácsaim, ha valaki váltana.
Első lépésben érdemes végiggondolni, mi a célunk. Mi a célunk a következő hetekre, a következő hónapokra, 2023-ra. Aztán érdemes felmérni a tartalékainkat: van-e még tőkénk, milyen erőforrásaink vannak, mi az, ami mozdítható. Nézzük át a költségeinket: mennyiben érint minket az infláció, mennyiben lehetetleníti el a munkánkat a magas energiaár, mi az a költségelem, ami pazarló, mi az, ami megvágható.
Majd a fentiek ismeretében már el lehet kezdeni tervezni. Most, 2022. szeptemberében, azt hiszem, rövid távon inkább pesszimistán, de hosszabb távon bátran lehet számítani fordulatra. Ez a válság nem fog örökké tartani. Túl kell élni, és mivel nem fogja mindenki túlélni, így majd a növekedési időszakban lesznek új piaci rések. Erre érdemes számolni, de most elindul a túlélők viadala.
Neked mennyit nőtt, a rezsid? És mennyit fog nőni? Tudod már?
Utolsó kommentek