Elértünk ideág, az év utolsó negyede következik. Már nincs hátra három hónap, és igazából még annyi se, hiszen azt hiszem itt december 23-a után a fő se fog nőni... Vagy igen? A két ünnep között mindig kifejezetten nagy forgalmat bonyolítanak az üzletek, és most egészen sok munkanap lesz ebben az időben.
De itt a nagy hajrá, sokan majd most kezdik realizálni az éves bevételük meghatározó részét, ezért drukkolunk a meleg ősznek (ami miatt alacsony lehet a gázszámla, és több marad mást venni), a háború végének (amire kicsi az esély sajnos a közeli jövőben, de lehetnek még csodák) és az infláció lassulásának (ehhez a kormányunk olyan ügyes politikája kell, amire, khm, nem volt sok példa az utóbbi években, de a kényszer lehet nagy úr, vagyis bizakodjunk). Mert most olyan időszak következik, amikor a valós vásárlóerő, vagyis a vevőinknél léve pénz mennyisége nagyon nem rajtunk múlik. Sok a külső körülmény, amelyekhez csak alkalmazkodni tudunk.
Azt mondják a különféle elemző cikkek, hogy olyan változások indulhatnak el, amelyek megváltoztatják a világot, vagy legalábbis a gazdaságokat. Egyrészről a globalizáció kapott egy nagy pofont a covid-dal, majd az azt követő bizonytalan biztonságpolitikai helyzettel. Ettől persze nem történik azonnali változás, de lesznek nagy termelő cégek, amelyek inkább a központhoz köztelebbi gyártókapacitást vesznek, vagy olyan országokba mennek, ahol kicsi a kockázat (most például Vietnámot emlegetik ilyennek). Másrészt szűkebb környezetünk, az Európai Unió nagyon csúnya leckét kapott arról, hogy az energiapolitikát diverzifikálni kell, nem szabad annyira kiszolgáltatottá válni egy ország felé, mint ahogy az eddig történt (mondjuk ebben sincs sok újdonság, termelő cégek tudják, mekkora csapda, ha csak egy nagy megrendelőnk van).
Ezek a változások a kisebb cégekre majd csak közvetve hatnak. De az átmenet fájdalmas, és azt megérezzük. Megérezzük a lassabb szállításokban, a termékhiányban, a dráguló energiában.
Van tehát előttünk szűk három hónap, amikor már nem fogunk stratégiát váltani, nem fogunk hirtelen mást csinálni: végrehajtjuk a terveket, figyelünk a változásokra és megvalósítjuk az elképzelteket. Ugye már tudod, milyen akcióid lesznek az év végéig? A Black Friday-al fogsz foglalkozni? Karácsonyi vásár? Év végi kiárusítás? Érdemes időben felkészülni ezekre, nemcsak annyira, hogy tudjuk mit választunk és mikor lesznek ezek, hanem a tartalmat is kitalálni. Mert a következő hetek gyorsan eltelnek, unatkozni szerintem senki nem fog.
Utolsó kommentek