Amikor írtam az iWiW-ről, és leírtam, hogy napi 500 ezer és heti 1,2 millió aktív felhasználója van, akkor elég sokan megkérdezték, hogy jön ez ki, hogyan lesz az 500 ezerből 7 nap alatt 1,2 millió?
Akik naponta foglalkozunk online kampányokkal, erre a válasz triviális, kb. a számtan 3x4 szorzásával egyenértékű, bonyolultságú kérdés. Hiszen mindössze arról van szó, hogy heti szinten az egy hét alatti egyedi látogatókat adjuk össze, és egy ember akkor is egy fő, ha minden nap belépett. Így minden nap egyszer szerepel a napi statisztikában, de a hetiben is csak egyszer. De ugye ezt tudjuk, nem igaz?
De elgondolkoztam ezen a számunkra triviális kérdésfelvetésen: az ilyen kérdések szoktak visszarángatni a magunk épített elefántcsonttoronyból, az ilyen kérdések gondolkoztatnak el azon, mennyire egy zárt és különleges kis világban élünk mi. És ha az ilyen információk, tudás morzsák sem jutnak át, akkor vajon az ennél szofisztikáltabb dolgok kijutnak-e innen?
És például tisztában vannak-e a felhasználók azzal, hogy a hazai tartalomszolgáltatás kurva nagy bajban van? Hogy a bevételeket szinte alig lehet alultervezni? A mai napig olvasok olyan kommenteket, hogy bezzeg könnyű az Indexnek meg az Origónak, mert azoknak van jó sok pénzük... Tényleg? Ugyanmár... A válság önmagában elég nagy pofon lenne, de ráadásul jelentősen átcsoportosulnak a hirdetési pénzek, olyan módon változik a piac, ami bár nagyon jó a Google-nek és a Facebook-nak, de aztán senki másnak nem.
Hirdetői oldalról ez egy ideig még egy jó pozíciónak néz ki, de ahogy csökken a tartalomszolgáltatók bevétele, úgy fog a tartalom minősége romlani, és ennek nem az lesz a következménye, hogy minőségi oldalakon lehet hirdetni.
Tehát, tudja ezt valaki a "körön kívül"?
Végiggondolva azt, ami a látogatottsággal kapcsolatos kérdés mögött van, szerintem kevesen. Ez pedig, azt gondolom, nem annyira jó. Az Index.hu most például előre menekül: új, nagy méretű hirdetéseket vezet be január 1-től a cikkoldalakon (640x360 pixel, valamikor ennyit láttunk az egész böngészőben), ezzel is hatékonyabbá és eladhatóbbá téve a hirdetéseket - kérdés, mennyi ideig jön ez be, vissza tud-e jönni annyira a hirdetői kedv, ami elég a túléléshez, és majd később a fejlesztésekhez?
De egy-egy ilyen változást nem ártana elmagyarázni az olvasóknak. Jó lenne megértetni velük, hogy ez a lépés valójában azért történik, hogy továbbra is legyen tartalom. El tudjuk ezt vajon mondani? Sőt. El akarjuk ezt vajon mondani?
Szerintem nem ártana. Bár nem vagyok abban biztos, hogy ezt annyira megértenék. Mert végülis nekik az Index csak egy oldal a néhány olvasott közül. És hát végső soron mehetnek máshova is...
Utolsó kommentek