Azzal, hogy az online üzlet idén ennyire fontos lett, felszínre kerülnek olyan problémák, amelyek korábban is jelen voltak, de nem jelentkeztek ennyire élesen. Ezek egyike a tervezés, illetve annak a hibái, esetleg annak hiánya.
Sokat foglalkoztam a startup világgal, ott láttam sok olyat, hogy hiába volt meg az ötlet, a lendület, a vízió, de hiányzott mögüle a gazdasági tudás. Pontosan tudták, milyen szolgáltatást akarnak, de nem tudták monetizálni: vagy a bevételi láb volt problémás, vagy az értékesítés. Nem az volt a baj, hogy ezekre nem gondoltak, hanem az, hogy az ezekre adott megoldások nem működtek. Sok esetben ez már előre látszott, de volt, hogy ez menet közben derült ki. Mi is így jártunk pár éve egyébként egy projektünkkel: az excel tábla mindent elbír, a rossz terveket is, és ha nem reálisak a számok, abból bizony könnyen lehet pénzügyi bukás. Az ilyen hibák legtöbbször a piac nem megfelelő ismeretére vezethetők vissza.
Sokan egyszerűen ott tévednek, hogy azt hiszik, minden olyan, mint a mesében. Ha csinál egy tartalomszolgáltatást, akkor minden bannerhelyre tud már az első hónaptól hirdetést eladni. Ha csinál egy webáruházat, az már az első nap elkezd pénzt termelni neki. És az a baj ezzel a gondolkodással, hogy így is tervez pénzügyileg.
Mi igyekszünk elmondani az ajánlatot kérőknek, mire számítsanak. Az első hónap bevételileg biztosan nulla. Ha lesz is bevétel, ne tervezzenek vele, csak a kiadásokkal. A második-ötödik hónapban már lesz bevétel, de messze elmarad még a megtérüléstől is, nemhogy esetleg a befektetett pénz visszajönne. És akkor még hol vagyunk a haszontól...
Szóval az első hat hónap teljes költsége befektetés, nemcsak az előkészítő munkák és az árukészlet az. Így érdemes tervezni. A kérdés tehát az, amit a tervezés végén fel kell tenni: megvan az a pénz, amely az első fél évet finanszírozza? Amit ki kell fizetni a hirdetésekre, a marketinges feladatokra, a webáruház karbantartása, és minden másra?
Ha nincs meg az a pénz, akkor nem is érdemes belevágni. Kevés pénzből lehet csinálni hobbi projektet, de nagy eredményekre ne számítsunk. Természetesen vannak kivételek, de a "semmiből valamit" példák jelentős része nem mostanában valósult meg - az online piac még öt éve is sokkal kisebb költségből volt meghódítható.
Tervezni kell. Pénzügyi tervet is kell készíteni. Tudni kell pontosan, mennyit "ér" egy vevő, tudni kell pontosan, mennyi kiadásunk lesz. És aztán dönteni: megvan ez a pénz? Bele tudunk vágni?
Utolsó kommentek