Legutóbbi hibavész cikkemre reagálva Rabbit összeszedett néhány tipikus hibát, érdemes elolvasnunk. Ennek kapcsán felmerült bennem, hogy amikor portálnál dolgoztam értékesítőként, mennyire furcsa volt, hogy az is baj, ha túlfut egy kampány, azaz több megjelenést hoz, mint a tervezett.
Egyébként is teljesen máshogy gondolkoztam akkor és teljesen máshogy, amikor lehúztam már pár hónapot az ügynökségi oldalon...
De miért baj a túlfutás? Rabbit megemlíti a három legfontosabb dolgot:
-
elértéktelenedik a felület
-
felborul az egyenletes futás
-
megnő a hirdetéskiszolgáló költsége
Én ezek mellé még megemlítem:
-
hamis tapasztalatokat ad az oldalról
-
megváltoztatja az elvárásokat az ügyfélnél.
Akkor most darabonként:
Elértéktelenedik a felület
Ez szerintem egyértelmű. Ha valamit 100,- Ft-ért adnak, aztán meg odaadnak kétszer annyit is a százasunkért, akkor legközelebb már eleve kétszer annyit fogunk kérni...
Felborul az egyenletes futás
A hirdetéskiszolgálók az előre beállított megjelenés alapján időzítik a napi megjelenéseket. Ha eleve több megjelenés van beállítva, aztán menetközben kiderül a hiba és vissza lesz állítva a megrendelt mennyiség, akkor az lesz a vége, hogy a kampány elején nagyon intenzív volt a futás, a végén pedig nagyon ritka.
Megnő a hirdetéskiszolgáló költsége
Ez a legérdekesebb az egészben. A biztonságos és valóban korrekt kampányméréshez az ügynökségek általában külső reklámszervert (adservert) használnak. A reklámszerver dolga megjeleníteni a hirdetéseket, mérni a megjelenéseket és a kattintásokat. Nagy előnye, hogy a portál csak egy kódot rak ki, és a kód mögötti hirdetést mi magunk tudjuk módosítani. Azaz ha le kell cserélni a bannert, akkor a portál közbeavatkozása nélkül ezt meg tudjuk tenni.
De ennek a reklámszervernek ára van, és az ár letöltés (megjelenés) alapú. Azaz ha túlfut a kampány, akkor nő az adserver költsége, és ez a költség már nem volt belekalkulálva a kampány árába.
Hamis tapasztalatokat ad az oldalról
Az ügynökségek legértékesebb tudása az a tapasztalat, amit a náluk futott kampányok alapján a portálokról szereznek. Ezek a tudásmorzsák olyanok, amiket nem lehet megszerezni kutatásokkal vagy a portálok elmondása által. Egy-egy portálról a kampányok pontos képet adnak: mennyire aktívak a felhasználók, mennyire érdemes az adott célcsoportot ott elérni. De ha túlfut a kampány, akkor teljesen más költség-hatékonyság arány alakul, mint amit eredetileg terveztünk.
Mert nem mindegy, hogy pl. minden egyes letöltésnél látja a felhasználó a hirdetést, vagy csak minden második alkalommal.
Megváltoztatja az elvárásokat az ügyfélnél
Ez a legveszélyesebb következmény: ha azt látja az ügyfél, hogy van lehetőség a kampány túlfuttatására, akkor legközelebb már kérni fogja! Gondolom, nem kell tovább magyarázni, milyen veszélyekkel jár ez.
Kedves portálok, figyelmezzétek a fentieket, amikor túlfuttattok egy kampányt!
Rabbit, most te jössz! :-)
Utolsó kommentek