Az előző bejegyzésemben írtam a banner árazásának egyik részéről. Most a banner árazásának egy másik kérdését fogom feszegetni, méghozzá azt, melyik hirdetésünket mennyiért adjuk. Vagyis hogyan árazzuk be a portálunkat!
Előljáróban annyit, hogy mielőtt árazunk, tisztázzunk le néhány dolgot. Ilyeneket: mennyi az a bevétel, amire szükségünk volna minimum. Hogyan fogjuk értékesíteni a hirdetéseket. Milyen értékesítési stratégiát folytatunk. Mennyi időt, pénzt akarunk fordítani erre az egészre? Mármint a bevétel-termelésre.
Lehet, bután hangzik, de az a tapasztalatom, hogy sok tartalomszolgáltatással foglalkozó cég nem tud vagy nem akar ezzel foglalkozni (az értékesítéssel), pedig ebből akar megélni...
De ha tudjuk mit akarunk és hogyan akarjuk, akkor kezdjünk el számolni. Van egy régi vicc a marketingben, amikor a tanár feladja feladatnak, hogy számolják ki a tanítványok, mennyibe is kell kerülnie egy terméknek, majd mutassák be, hogyan jutottak el az árhoz. Mindenki számol, mint a güzü: anyagár, energia, fejlesztés, cégfenntartás, elvárt haszon, disztribúciós csatorna költsége, adók és járulékok, stb. Az ügyesebbek még komplett többváltozós Excel táblákat is gyártanak. Így mindenki kap egy eredményt, és mindenki boldog. Mindaddig, amíg a tanár meg nem oldja a kérdést ilyen egyszerűen:
Bemész az első boltba, megnézed, a konkurenciád mennyiért árulja ugyanezt, és add 5%-al olcsóbban. A költségeket pedig igazítsd ehhez az árhoz!
Oké, ez így nem mindig igaz, de talán érthető a lényeg: hiába akarunk mi 50,- Ft-ért adni egy banner megjelenést, ha a többiek 10-15,- Ft közötti áron nyomják. Irreális lesz...
Vagyis a bannerek árazását a konkurenciáink árához igazítsuk. Ez egy nagyon egyszerű startégia, hiszen a piac elég fejlett. Persze így is van hatalmas mozgásterünk: eldönthetjük, drágábbak vagy olcsóbbak akarunk lenni, ugyanolyan árazást akarunk, vagy el akarunk térni attól... ez stratégia kérdése!
De azt is el kell döntenünk, mennyire bonyolítsuk túl a médiaajánlatunkat. Főleg kisebb oldalaknál látom azt, hogy szinte minden rovatnak más az ára (más az egy letöltés ára), és olyan 6-8 formátumot is beáraznak. A különböző ár viszont elsősorban akkor indokolt, ha valóban más értéke van a felületnek! Mondok példákat: ha időalapon árazunk, érthető a különböző ár, hiszen teljesítménytől függ, mit akarunk kapni. Egy kisebb forgalmú rovat olcsóbb, egy nagyobb drágább. Ha mondjuk cikk oldalakat hasonlítunk pl. fórum oldallal, akkor is érthető a különböző ár, hiszen más a felhasználói szokás. Ugyanígy a címlap versus rovat árkülönbség is érthető (most egy banner megjelenési áráról beszélek!). De ennél több szerintem nem. Vagyis nem kell igazából különbséget tenni rovat és rovat között, még akkor sem, ha azt gondoljuk, többet ér egy gazdaságot olvasó egy bulvárt olvasónál. Én maximum 3 különböző árat tartok elfogadhatónak egy általános portálnál (ugyanarra a hirdetési méretre), címlapot, rovatot, szolgáltatást. De néha még ez is sok.
No és akkor térjünk a lényegre, az egyik legfontosabb piaci sajátosságra: kedvezmények. A listaár úgy viszonyul a bevételhez, mint a választási program a kormányprogramhoz: a fele sem igaz. Számoljunk! Adni kell 15% ügynökségi kedvezményt. Aztán mennyiségi kedvezményt, ami persze 5%-tól indul, de elmehet 35-40%-ig, sőt, akár tovább. És végül nem ritka az ezen felüli bónusz is, a maga (ésakkorezüzletititok) százalékával. Igen, ezeket "csak" az ügynökségeknek kell kifizetnünk, de ehhez közeli kedvezményt illik adni a direkt ügyfeleknek is! Igaz, lehet, másnak nevezzük, pl. azért olcsóbb neki, mert hajlandó 3 hónapot aláírni, vagy mert végre hajlandó hirdetni...
Ebből látszik, hogy jó, ha a listaár felét megkapjuk! Ehhez képest (is) árazzunk!
A fentiekben nem beszéltem semmi konkrét összegről, és nem véletlenül. Maradjon meg ez egyedi tanácsadási feladatnak nálam, vagy másoknál, akiknek van ezirányú tapasztalata. Azért mégis adnék egy fogodzót, ez pedig egy becsülhető "reklám-érték". Ennek az alapja az adott idő alatt elérhető felhasználók mennyisége és az elért felhasználók "milyensége", vagyis a nálunk elérhető célcsoport(ok). Azaz ha egy hónap alatt 20 ezer egyedi felhasználóm van, akikről tudom, hogy nagyvárosi AB státuszúak, akkor ehhez lehet rendelni egy árat. Pl. azt, hogy ha egy ember elérése (a példa kedvéért) 10,- Ft-ot ér, ésha valaki olyan kampányt futtat, amivel elér mindenkit, akkor az 10,- x 20.000 = 200.000,- Ft-ot ér. És akkor akár innen is el lehet kezdeni visszaszámolni a banner árakat.
Utolsó kommentek