Miskolczy Csaba írt egy nyílt levelet, ami szinte kiáltvány-szerűen felhívja a hazai internetes mamutok figyelmét arra, hogy változik a világ.
Az alternatív médiatermékek, például Google bevételekből élő közepes site-ok erősödése a nézőközönség szórását, és a nézők elvonását jelenti más formátumok felé. Ezt a folyamatot erősíti a nemzetközi nagyportálok (pl. Youtube, Facebook) elszívó ereje is. Ez mind a triumvirátus hatókörében álló médiatermékektől történő olvasóelvonást eredményezheti. Utóbbi következménye pedig a korábbi években a zömében a triumvirátushoz befolyó hirdetési pénzek komoly újraelosztását fogja jelenteni.
Ez a változás pedig nem szükségszerűen nekik kedvez, hiszen a folyamatok nem olyan irányba mutatnak, ami a megerősödésüket mutatja. Ez egy olyan levél, ami nem maradhatott válasz nélkül, és igen, még ma megérkezett a válasz is (például itt olvasható). A válaszadó pedig nem más, mint Fischer András, az Origó vezérigazgatója. Érdemes elolvasni amit ír, hiszen ő az egyik meghatározó cég meghatározó embere - ugyanakkor ritkán és keveset kommunikál közvetlenül. Ez így mindenképpen kuriózum.
Innentől érdekes ez a dolog. Ugyanis Miskolczy levele önmagában egy pusztába kiáltott szó. Egyfajta látásmód, egyfajta vélemény. Miskolczy levele egy vélemény.
Mindaddig vélemény, amíg valaki komolyan nem veszi. Onnantól ugyanis vitaalap. Álláspont. Egyfajta látásmód. Márpedig az Origó valamiért annyira fontosnak érezte az azonnali reagálást, hogy a legmagasabb szinten történik a kommunikáció.
Ezen most kicsit gondolkodjunk el.
Aztán olvassuk el figyelmesen Fischer válasz levelét.
És ne felejtsük el: a három nagynak van valamilye, amiről Miskolczy Csaba sales house csak álmodhat: erős saját márkái ([origo], Freemail, iWiW, Index, Blog.hu, Startlap, Profession.hu), amelyek dominanciáját az évek óta hangoztatott negatív tendenciák közepette is sikerrel tartottak meg. Erős márkák nélkül lehet ugyan költséghatékony módon működtetni alacsony árszinttel dolgozó, folyamatosan akciózó networköket, de erre stratégiát építeni nem könnyű.
Ezek után gondolkozzunk el azon, hogy a vezető márkák előtt áll egy brand, mégpedig a Google. És majdnem legelől van még egy brand, a YouTube. Amik nem hazai brand-ek, nem hazai szolgáltatások. Miért mondom ezt? Mert szerintem az Origó nem Miskolczy felvetésére válaszolt.
Megmondom őszintén, első olvasatra Fischer levele nekem nem mondott semmit. De aztán újraolvasva vettem észre, mennyire ravasz ez az írás: arról beszél, ami most van, arról beszél, mennyire jó helyzetben vannak. Közben a középmezőnyt beazonosítja a napi 50 ezres oldalakkal, a márka nélküli lapokkal. Úgy tesz, mintha nem lennének a középmezőnyben versenyképes oldalak.
A lezárás különösen tetszik:
Potenciális befektetési célpontnak lenni jó – potenciális befektetőnek lenni egy kicsivel talán még jobb.
Vagyis a három nagy jelenti a Hazai Befektetői Csoportot. Az ő megközelítésében teljesen igaza van. Erről kell beszélnie, meg kell erősítenie a helyzetüket. De Miskolczy a jövőről beszél. Arról beszél, ami majd egy vagy két év múlva lesz. Arról beszél, ami nem az 50 ezres oldalak világa, hanem az ennél ötször, tízszer nagyobb oldalak világa. Arról beszél, hogy van egy középmezőny. Akkor is van, ha ezt a nagyok nem akarják látni.
Ez a középmezőny nem fogja elvenni az olvasókat a nagyoktól, hiszen az internet végtelenül demokratikus. Ez a középmezőny a keresztolvasottságban lesz erős: vagyis sok Index, Origó, NLC olvasó olvassa ezeket is. Ebből következően van egy olyan "szint", van egy olyan középmezőny, ami ugyanazt az elérési kört fogja tudni (illetve akár tudja már ma is bizonyos szegmensekben), mint a nagyok, a teljes portfóliójukkal.
Vagyis a középmezőny a nagyok bevételét veszélyezteti. Az elmúlt 3-5 év az ügynökségek számára azt jelentette, hogy jóban kell lenni a nagyokkal, be kell vállalni sok száz millió költést, és akkor is náluk kell hirdetni, amikor egyébként nem ott lenne értelme, mert kell a kedvezmény. Álszent dolog Fischertől "alacsony árszinttel dolgozó, folyamatosan akciózó networköket" emlegetni. Álszent, mert szakmai berkekben tudunk nagyon nagy kedvezményekről: akár 60-70 (vagy több!) százalékokról pletykálnak. Ez a piac ugyanis így működik.
Tudjuk ezt akik itt dolgozunk, tudja ezt Miskolczy és tudja ezt Fischer is.
De ha a középmezőny megerősödik, ha az új és megújuló sales housok megerősödnek, akkor majd nem kell szükségszerűen jóban lenni az összes naggyal. Lesznek helyettesítő termékek, amik ugyanolyan könnyen elérhetőek.
Miskolczy erről beszél. És erre nem válaszol Fischer.
Utolsó kommentek