Kétségtelen, hogy a szeptember egyik legérdekesebb pengeváltása az Origó és a Ringier számháborúja volt. A két fél által megadott számokon lehet vitatkozni, bár annyira nem érdemes. Tény: a Blikket többen olvassák, mint az Origót. Nem kicsit, az eltérés olyan 40-50% körüli.
Lehet vitatkozni módszereken (hogyan mérjünk), lehet vitatkozni a kommunikáció módján, de nem szabad elmenni a tény mellett: valamiért ez téma lett. Ez az ok pedig egyszerű: az Origó elkezdett előre menekülni. Az online piacon ők a legnagyobb, még talán az idei visszaesések után is, ami őket érintette a nagyok közül legjobban. De idén az online piac egésze nem bővül, sőt. Ami történik ráadásul, az pont az Origónak rossz, a belső átrendeződés miatt a PPC erősödik, a display csökken. Ebből nehéz jól kijönni.
Az Origó tehát előre menekül. Mindenféle tévécsatornákat indít, és a kommunikációjában a print piaccal veti magát össze. Rárepül tehát a két legnagyobb hazai reklámtorta-szeletre, és onnan próbál pénzeket behozni. Onnan próbál bővülni (illetve veszteséget csökkenteni).
Ennek azt gondolom fogjuk még jelét látni, és ha megmarad ez a stratégia (és maradni fog szerintem, mert nem lesz jobb), akkor az Origó tovább fogja nyomni azt, hogy az online mennyire erős, mennyire jó. És ez remélhetőleg a piacnak is jót tesz majd, legalábbis az online piacnak.
De azért van pár dolog, amit érdemes szem előtt tartani. Az egyik az, hogy nem szabad egyik pillanatról a másikra éles csatornaváltást csinálni. Az eddigi csak tévé és print egyáltalán nem egyenlő egy csak tévé és online médiamixel! Más az online elérése, más az online hatékonysága - és ami a legfontosabb, semmivel sem olcsóbb a jó online megjelenés (legfeljebb a költségek szerkezete kicsit más).
Mára nagyon sok cég csalódott az online hirdetésekben. Az elmúlt években sokan próbálkoztak és nem jártak sikerrel. Vélhetőleg majd pár év múlva ezek a cégek is újra megjelennek, de ahhoz még kell egy masszív 10-15% plusz az aktív internetezők körében. Mert ami most van, az valójában egy 30-35%-os elérés, és ez bárhonnan nézem, nem a teljes ország.
Igen, 50%+1 internetező biztos van, de azért ezekben a statisztikákban a hetente egyszer vagy ritkábban netező is ott van...
Az Origó tehát aktív piacszerzésbe kezdett, miközben a Ringier nem csinált mást, mit határozottan megvédte a saját piacát - és ehhez ráadásul nem kellett mást csinálnia, csak a mindenki által ellenőrizhető tényeket kellett közölnie.
2009-ben ezek a csaták még kétesélyesek. Hogy mi lesz 5 év múlva? Az attól is fog függni, mennyiben lesz sikeres az Origó offenzívája.
Utolsó kommentek